6e Artemis Fowl - The Time Paradox

Okej, det här är nog nya favoriten i Artemis Fowl serien!
Att nämna tidsresor är nog inte att avslöja för mycket, med tanke på att boken heter The Time Paradox (Tidsparadoxen). Teorin som Artemis tror på angående tidsresor är den som jag själv också gillar bäst - att man inte måste akta sig för att ändra saker i det förflutna, för om man åker tillbaka har man i så fall redan gjort det, alltså redan ändrat.
Korta ord om handlingen: den snart femtonårige Artemis Fowl ber sina magiska vänner att ta honom tillbaka i tiden för att rätta till ett av sina egna misstag, något han måste göra för att kunna rädda sin mamma.
Jag älskar hur den här kopplas samman med tidigare böcker, mest den första boken. Att man får svar på frågor som man inte ens hade ställt sig. Det fanns så mycket "åh!", "nämen?", "ahaa" och "såklart!" i den här. Det fanns dessutom ett stort "äntligen!" också ;)
Jag har nog inte så mycket mer att säga, det är så roligt att få upptäcka saker i böcker tycker jag. I den här upplevde jag att man fick upptäcka väldigt mycket och det var spännande. Det är bara en sak jag inte förstår, men jag hoppas på svar om det i nästa bok :)
Fundering kring det [Om dåtida Opal är kvar/försvunnen i nutiden, då skulle ju det förflutna ändras i och med att hon inte är där, och nutida Opal skulle försvinna. Men det förflutna förändras ju aldrig eftersom teorin stämmer, då skulle det förflutna varit annorlunda redan från början. Alltså måste hon väl ha tagits tillbaka på något sätt som inte nämnts än?
Måste bara tillägga att jag älskade slutet, med tioåriga Artemis som vaknar upp från en luddig "dröm" som väcker hans intressen för fe-världen (och alltså leder till att han kommer upptäcka den). Det skulle inte ha hänt om han inte redan rest tillbaka, men han skulle ju inte rest tillbaka om han inte "först" blivit vän med feerna.
] Tidsparadox!

(Tidigare: #1 Artemis Fowl, #2 The Arctic Incident, #3 The Eternity Code,
                #4 The Opal Deception, #5 The Lost Colony)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0