Artemis Fowl

Det här känns som skrivet för mig. Fast... kanske en yngre version av mig :p
Tyvärr känns det som att det ligger något emellan mig och boken som inte låter mig den. Fast det glömmer jag gärna för det finns så mycket att tycka om!
Boken handlar om det kriminella geniet Artemis Fowl, som är tolv år. Han har räknat ut att älvor och vättar och liknande mytologiska varelser faktiskt existerar, och har en mästerlig plan för att lura dem på allt deras guld. Närmare bestämt "pysslingarnas" guld, tyvärr vet jag inte hur de löst det på svenska då det på engelska heter LEPrecon (Lower Elements Police reconnaissance).
Jag gillar den här superskurken, och jag gillar kapten Holly Short som är en elf (vätte) som introduceras ganska tidigt i historien. Jag är också väldigt förtjust Faoly, en kentaur som kommer med uppfinningar och tekniska lösningar till LEPrecon. (Någon jag inte helt gillar är Hollys överordnade, "polischefen" Root. Han känns som en sådan stereotypiskt skrikig, cigarr-rökande och humoristisk tv-serie chef. Jag antar att det är vitsen, men jag uppskattar det inte riktigt även om jag gillar hans utveckling).
Ibland slog det mig att min fantasi inte räckte till när jag läste den här. Även om Eoin Colfer så gott han kan beskriver t.ex "den undre världen" (alltså vättarnas värld under jord dit de flytt från människorna), så känner jag att jag inte fick tillräckligt detaljerade bilder i mitt huvud. Jag behöver bilder! Kanske ska köpa the graphic novel?
Kort och gott: underhållande bok med många magiska och intressanta element, och ett och annat tänkvärt också.

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Älskade den här serien när jag tonåring. Men nu när jag läser de senaste delarna så tycker jag att de är en aning barnsliga. Sorgligt att man växer ifrån favoritserier :(

Svar: Jag önskar att jag hade kommit över dem som tonåring, för nu blir det som du säger en aning barnsligt ibland. Jag hade nog hoppats att den skulle passa bättre för vuxna, mer som Bartimaeus och Harry Potter :p
boklotus

2013-01-13 @ 13:06:28
URL: http://boktycke.se
Postat av: Nike Bengtzelius

Åh, den boken gillade jag! Men jag var redan på gränsen till för gammal när jag läste den, så de som kommer senare i serien gillade jag inte så mycket tyvärr :( Sorligt, som sagt.

LEPrecon, vilket roligt namn! På svenska heter de PYSS, Polisiära YtSpaningsStyrkan.

Svar: Ja det är tråkigt när det blir så! Haha, PYSS blev ju en rätt så bra översättning i alla fall :)
boklotus

2013-01-13 @ 14:08:08
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0