5e Artemis Fowl - The Lost Colony

De försvunna demonerna heter den här boken på svenska, och den handlar till stor del om just demoner. Demonerna bor i Hybris, som ligger i Limbo. Eller är det limbo? Jag är inte helt säker ;)
I vilket fall så introduceras en ny karaktär som jag verkligen gillar, det är en demon som kallas №1. Jag gillar hans historia, känsla av utanförskap bland de andra demonerna, och hans förhoppningar om något annat.
Så till Artemis, som äntligen hamnat i puberteten och intresserar sig för tjejer, det har jag faktiskt längtat efter. Dock blir man besviken om man förväntar sig lite romantik bara för det. Man blir inte besviken om man förväntar sig mer kluriga idéer och strategier från Artemis Fowl.
Demonernas värld håller på att rämna, och de enda som kan rädda den har varit utdöda/försvunna sedan tusentals år. Artemis har kartlagt tidpunkter som demoner kommer dyka upp i vår värld, men det finns fler ungdomsgenier i europa och en av dem är ute efter att kidnappa en demon. Unge herr Fowl och hans vänner dras in i ett nytt spännande äventyr där vi återigen får chansen att svepas med i smarta utföranden av uträknade planer som Artemis smitt.
Jag dras bara in mer och mer i den här världen, och tycker mer och mer om böckerna. De känns kanske lite barnsliga emellanåt, men de är verkligen underhållande och jag blir faktiskt inte trött på det återkommande temat och twisterna :p

(Tidigare: #1 Artemis Fowl, #2 The Arctic Incident,
       #3 The Eternity Code, #4 The Opal Deception
)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0