Här kommer nagelbitaren

Varje bok i tomorrow-serien är ju bättre än den förra! I alla fall hittills ;)
The Third Day, The Frost (Den tredje dagens kyla) är den första av böckerna som är ordentligt spännande. Så där att man inte kan sluta läsa, biter på naglarna och undrar hur sjutton det ska gå.
Ungdomarna har dragit sig tillbaka till Hell för ett tag, tills hettan efter deras senaste sabotage lagt sig. Men de får snart nya planer, fast inte enbart för att skada fienden den här gången utan även en aktion att hjälpa sig själva och gruppen.
Mer än så kan jag nog inte säga om handlingen utan att avslöja för mycket. Men jag lovar, om man gillat de tidigare böckerna kommer man antagligen älska den här.
Det är inte John Marsdens fel att jag inte var fullt lika frälst efter de förra böckerna, det finns spänning, action och känsla i dem med. Men ibland funkar det inte för mig att bara läsa massa spännande händelser, det händer inget i mig då. Jag måste känna spänningen, ryckas med och rycka till. Tala högt och säga "nej gör inte så, titta bakom dig!" ungefär ;)
Det här är den första som jag tycker levererar den känslan riktigt bra, medan de andra kändes mer som beskrivande av spännande händelser. Men jag säger det igen; det är inte författarens fel utan det är jag som tydligen behöver en viss typ av berättande för att det ska funka för mig. (Dessutom var det lite större grejer som hände i den här än i de andra).
Jag tyckte redan att böckerna var värda att läsa, men nu tycker jag nästan att de börjar klassas som "måste läsas"!

(Tidigare: #1 Tomorrow, When the War Began,
                #2 The Dead of the Night)

Kommentarer
Postat av: Nike

När Marsden skrev tredje boken var den faktiskt tänkt som den sista i serien, så inte undra på att han inte sparar på krutet! :) Ska bli intressant att se vad du tycker om resten av serien.

(Åh vad jag läste den här när jag var liten, så bra! Typ det enda jag läste och älskade som INTE var fantasy.)

Svar: Jag kan faktiskt tänka mig att den här skulle vara den sista! Men jag är glad att det fortsätter, även om jag inte blev lika frälst efter fyran. Det är som en "mysig" och intressant stämning på nåt sätt, konstigt ordval för krigsmiljö men det är ändå det närmaste ;)
boklotus

2013-03-13 @ 13:55:29
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0