Discworld - Reaper Man

Nu har jag återvänt till skivvärlden en stund, och det är väl alldeles lagom trevligt. 
Reaper Man (Döden ligger lågt) är #11 i serien och går nog ganska bra att läsa som första skivvärldsbok om man vill, dock tycker jag det hjälper med förkunskaperna man får om Döden i Mort som är #4.
När Döden blir av med sitt jobb för att han utvecklat för mycket personlighet tvingas han ut i världen för att klara sig som en vanlig "man", och slår sig ned på en gård/farm där han jobbar för gamle Miss Flitworth. Utan död blir det för mycket liv på Skivan vilket påverkar t.ex trollkarlen Windle Poons som efter sin död inte blir eskorterad till efterlivet som han sett fram emot. I stället tvingas han fortsätta vara trots sin död, och får epitetet zombie.
Det roligaste med den här boken är Döden på farmen tycker jag, men jag var inte så intresserad av Windle Poons förutom hans möten med andra odöda varelser som vampyrer och diverse intressanta karaktärer. Jag tyckte att slutet var ovanligt bra och fint för att vara en skivvärldsbok och känner mig ganska nöjd för ett tag.
Jag orkar inte läsa tio i taget av de här böckerna som jag tänkte, utan nöjer mig med den här och nästa i serien innan jag tar ett nytt avbrott. Det går inte att komma undan att Pratchett är kul, men det här är inte vad jag helst vill läsa just nu. För många nya och seriösare böcker lockar för tillfället :p

(Tidigare: Bild på skivvärlden, #1 The colour of magic, #2 The Light Fantastic,
       #3 Equal Rites, #4 Mort, #5 Sourcery, #6 Wyrd sisters, #7 Pyramids,
       #8 Guards! Guards!, #9 Faust Eric, #10 Moving Pictures)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0