En ny skivvärldsfavorit :)

Wyrd Sisters, (#6, på svenska Häxkonster), är en underbar häxbok i Discworld-serien. Min andra favorit, Equal Rites, introducerade Granny Weatherwax som har en ganska stor roll i den här boken. Jag skulle trots det kalla den för fristående.
I stora drag handlar den om tre häxor, som får en bebisprins och en krona levererad till sin stuga av kungens tjänare som flytt när hertig Felmet mördat hans kung (som blir ett spöke). Officiellt har kungen ramlat nedför en trapp, och den nya hertigen tar över med en hertiginna som påminner lite om hjärter dam från alice i underlandet.
Hertigen är hysteriskt rolig tycker jag, smått bedrövad och allmänt lågmäld, bortskämd och paranoid. Jag gillar även hans smarta narr. Häxorna lämnar bebisen och kronan till ett teatersällskap, men tvingas under bokens (och årens) gång att engagera sig då riket inte styrs särskilt väl av den nya, själviske hertigen.
Det finns som vanligt mycket referenser som är både roliga och smarta. Mycket om häxor från diverse sagor och, som boken kanske är mest känd för, från Hamlet och Macbeth. Det jag mest kände igen från Shakespeare-referenserna är nog det där med en pjäs i en pjäs (som har med teatersällskapet att göra en bit in i boken) och narrens prat om den makt som ord och uppfattning/minnen kan ha. Det finns såklart mer att säga än så, men jag vet inte hur mycket jag råkar spoila i så fall.
Jag har läst mig till att "weird sisters" kommer från Macbeth, vilket jag inte hade någon aning om innan. Det är såklart massvis av referenser som jag missat eller inte förstått, det är det väl alltid, men det hindrade mig inte från att njuta väldigt mycket av den här boken! Den är helt enkelt väldigt rolig, och väldigt bra.

(Tidigare: Bild på skivvärlden, #1 The colour of magic, #2 The Light Fantastic
                #3 Equal Rites,
#4 Mort
, #5 Sourcery)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0