Drakar i skivvärlden!

Guards! Guards! heter bok #8 i serien om skivvärlden, (på svenska I lagens namn), och den innehåller en hel del drakligt!
I den här boken har Pratchett på ett komiskt sätt lyckats skala ned, förenkla och avslöja taktiken för att nå framgång och makt. På samma sätt har han skildrat korruption inom rättssystemen, och jag roas verkligen av att läsa om hur väktarna försöker undvika lagen och hur tjuvar och lönnmördare håller ordning i staden.
I vanlig ordning väldigt humoristiskt och smart skrivet, och boken innehåller drakar!
Tyvärr blir det dock ingen favorit. Inte ens en av huvudkaraktärerna Carrot, en man uppfostrad av dvärgar och som påminner en del om Steve Martins karaktär i Supernollan, lyckas hålla mitt intresse kvar i boken. Jag var smått till måttligt uttråkad nästan hela tiden, och kände inte så mycket för någon av karaktärerna trots att jag gillade flera av dem.
Det är tråkigt att jag inte gillade boken mer, men det kanske beror på att jag inte är tillräckligt engagerad i den här delen av skivvärlden. Ingen skugga ska för den sakens skull falla på författaren, han är helt briljant. Det är nog bara jag som inte är den ultimata läsaren för Guards! Guards!, åtminstone inte just nu verkar det som :p

(Tidigare: Bild på skivvärlden, #1 The colour of magic, #2 The Light Fantastic,
#3 Equal Rites, #4 Mort, #5 Sourcery, #6 Wyrd sisters, #7 Pyramids)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0