Pojken som blir dödens assistent i skivvärlden

Okej, nu har jag en ny favorit av skivvärlds-böckerna, nämligen Mort! Det är den fjärde boken i serien, och liksom den förra verkar den vara fristående. Det verkar också som att det finns fler än jag som favoriserar den bland de här böckerna. (Det är ändå inte som att Equal Rites är sämre direkt, mer som att den här är lite bättre bara).
Mort handlar föga överraskande om Mort, som i brist på jobberbjudanden blir Dödens assistent. Han är en sextonårig, rödhårig och fräknig kille som stör världens och historiens ordning och verklighet när han räddar en prinsessa i stället för att leda hennes själ rätt efter döden, som då inte inträffar.
Jag har ju hittills inte så mycket att jämföra med då jag bara läst fyra av böckerna i Discworld-serien, men jag tycker att den här är mer lik den förra boken än de två första. Den känns lite mindre rörig och lite mer seriös, utan att på något sätt tappa sin humor. En av mina favoritdelar är t.ex när betjänten säger något i stil med "in my time you could tell if a princess was really noble if she could pee through a dozen mattresses".
Jag tyckte mycket om den här boken och jag kan så väl tänka mig att det skulle kunna bli en fantastiskt bra film. Tecknad, animerad, eller spelad. Det finns faktiskt ett rykte, som jag tyvärr tror är falskt, men det ska jag gå in på närmare i ett annat inlägg så att det här inte blir så himla långt.
Det känns ganska otroligt att den är skriven för snart trettio år sedan, den känns så mycket nyare. Precis som i bok #3 fick jag lite Potter och Bartimaeus -känslor, fast i mycket större skala. Det här är en intressant och rolig bok som jag varmt rekommenderar.

(Tidigare: Bild på skivvärlden, #1 The colour of magic,
                #2 The Light Fantastic, #3 Equal Rites)

Kommentarer
Postat av: Nike Bengtzelius

Vad roligt, det är min favorit också! :)

Jag läste böckerna i helt slumpmässig ordning när jag var i tonåren. Numera köper jag hem dem en och en när jag beställer andra böcker och tycker att jag har råd - målet är att en dag ha allihop och läsa dem i rätt ordning.

Svar: Det låter som en bra idé, jag har bara lånat men kommer köpa favoriterna sen :) Mort och Equal Rites blir garanterat de första!
boklotus

2012-11-10 @ 15:11:44
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0