The Daylight War

Det här är del tre av den långa, långa Demon Cycle trilogin. Eller vänta nu, det är tydligen ingen trilogi som det på så många ställen antyds... det blir en serie på fem böcker! Visualisera mitt hängande huvud och ljudliga suck. Jag vet inte om jag orkar två böcker till av samma slagsmål, samma dialoger, samma slagsmål, och liknande slagsmål. Nu kanske jag låter lite hård här, och det är jag också. Den här boken är faktiskt inte så illa, jag tycker att den på många sätt är bättre än tvåan och man får faktiskt lite demonperspektiv också. Sådant tycker jag är spännande.

Jag kan inte på något smidigt sätt förklara vad boken handlar om utan att förstöra för dem som eventuellt är intresserade av serien. Alla de här tre har varit ovanligt svåra att ge en beskrivning av, trots att handlingen är så rak och simpel. Men jag kan locka med att demonernas värld och avsikter blir en aning tydligare, om än inte så mycket som jag skulle önska. Jag hade gärna velat utforska den delen av historien mycket mer, vilka demonerna är och hur deras magi funkar. I stället får man läsa sig alldeles matt av hur de rör sig när de slåss, hur giftiga klor de har, hur deras muskler spänns, hur man kan använda deras egen tyngd och styrka emot dem, med mycket mera. Ja, jag är trött på att bara läsa actionscener och inget om historia, intriger eller magisystem.

Men åter till det positiva, det kommer trots allt lite demonperspektiv och nya utmaningar med det. Enevera öppnas upp som karaktär att följa och hon har mycket spännande att bjuda på. Jag kommer nog aldrig tycka om hennes karaktär, men hon är en av de mest intressanta att läsa om. Överlag så vände mitt intresse för ökenfolket ganska skarpt gentemot förra boken, så det var kul. Till och med Jardir har lyckats charma mig en smula mer. Det som drar ned upplevelsen är överflöd av ihålig text som inte riktigt säger eller ger något, och för mycket upprepningar. Jag tycker det här är värt att läsa om man verkligen gillar fantasy, ogillar infodumpning och älskar action. Ett av tre för mig då.

(Tidigare: The Painted Man, The Desert Spear)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0