En typisk uppföljare

Hm, vet ni att jag minns knappt något från den här boken. Nu var det i och för sig ett tag sedan jag läste den, men den känns väldigt "mjeh" överlag tycker jag, så det var lätt att glömma. Crossed (Korsad) är #2 i Matched-trilogin, som också finns utgiven på svenska som Matchad.

Man är ju väldigt angelägen att veta hur det går ifall första boken slutar med en cliffhanger. Det är väl det som är den spännande delen med den här uppföljaren, att äntligen komma vidare och veta vad som händer. Att upptäcka nya platser och personligheter, få lite svar, och sakta ta sig mot ett mål. För mig är det helt klart första halvan som är starkast här, som oftast på grund av potentialen. Men sedan går det inte riktigt åt något håll som intresserar mig. Mer än vanligt känns det som att det bara är en smaksak, men jag blev mest uttråkad av Crossed. Ironiskt med tanke på att det är lite mer action än i föregångaren.

En sak som inte hjälper om jag redan börjat sucka lite i en bok är att författaren inte är konsekvent, och det tycker jag inte Ally Condie är nu. I första boken, som jag tyckte ganska mycket om, läser man ur Cassias första persons perspektiv. Men i andra boken kommer såklart ännu ett jag, och det lyckas nästan alltid störa mig. I Across the Universe funkar det eftersom det alltid är två jag, men i Matched är det ju bara ett i första boken. Håll ett mönster tack! Jag får väl "trösta" mig med att det kommer ett tredje jag i tredje boken, så lite mönster verkar det ju vara i antalet i alla fall ;) 

Jag har inte så mycket annat att tillägga, väldigt "mitt i serien" upplevde jag den som. Inte ens en handlingsbeskrivning kan jag bjuda på, både för att det är för avslöjande och för att jag knappt minns handlingen. Förutom början, men jag kan faktiskt inte minnas hur den slutar. Jag vill dock läsa klart serien, jag kallar den absolut inte för dålig. Det finns många detaljer som jag gillar samt att den har en viss känsla som tilltalar mig. Men jag känner bara ingen lust till att fortsätta. Får se när och om det blir av med #3.

(Tidigare: Matched

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Inte för att sänka din läslust ännu mer men Reached tyckte jag var den sämsta boken i serien :p

Svar: Typiskt! Jag ska nog spara Reached tills nästa gång jag är riktigt inne i dystopier och inte vill ha något annat. Då kanske den funkar bättre än nu när jag är mer inne på övernaturliga varelser igen, helst mörka sjöjungfrur :p
boklotus

2014-05-08 @ 23:39:18
URL: http://boktycke.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0