Catching Fire (filmen)

Det här inlägget säger egentligen inget nytt, inte så mycket en recension utan mer mitt behov att uttrycka mina känslor för filmen. Det jag älskade, och faktiskt det jag saknade.
Det är nästan så jag ångrar att jag läst böckerna. Det här är en så fantastiskt mäktig film, och jag är lite avundsjuk på mina vänner som fick uppleva den fullt ut. Dock ska jag inte förringa min egen upplevelse, trots att jag visste vad som skulle hända var det otroligt spännande och rörande. Allt från böckerna har fångats med sådan beundransvärd precision. Jag kände exakt igen mig. Jag har sett den här filmen förut, i mitt huvud när jag läste boken.
Jag tror jag kan utesluta handlingsbeskrivning, det har redan gjorts på så många bloggar den här helgen/veckan. Alla som vill se filmen vet antingen redan vad som händer eller vill inte bli spoilade. Men jag kan inte understryka nog hur välgjord filmen är. Att förmedla det djup och de starka känslor som Suzanne Collins byggt upp i sina välskrivna böcker är värt all uppskattning som både böckerna och filmerna har fått.
Med det sagt vill jag faktiskt belysa några av de delar som jag saknade från boken. Jag kan ändå inte kalla det kritik för jag förstår varför man uteslutit det, och jag älskar ändå filmen. Catching Fire är min favoritbok i trilogin, så det kanske är därför jag saknar lite saker. Jag avslutar med mina tankar inom spoilertext:
[Det är så synd att man inte haft plats för att lära känna Haymitch mer, som i boken. Jag hade verkligen sett fram emot att få se hans seger i hungerspelen. Det säger så mycket att han vann mot dubbelt så många deltagare, och hur han vann, men jag förstår att det inte fanns tid att få in den scenen. Kanske inte så lätt att göra Woody Harrelson 25 år yngre heller. Men det kunde kanske ha nämnts i några sekunder i en dialog? En annan scen jag verkligen saknade är när Katniss hittar dem från distrikt 8 som är på flykt till distrikt 13. Det var nästan det mest spännande i hela boken för mig. Men jag inser också varför det uteslutits, scenen är för lång och ger ju faktiskt en liten hint om att slutet kan räddas upp som det gör]

(Tidigare inlägg: Hunger Games Filmen, Hunger Games, Catching Fire och Mockingjay)

Kommentarer
Postat av: Nike

Åh, jag är så KÄR efter att ha sett den här filmen, loved it! ^_^ Var ju ärligt talat inte superförtjust i boken - tror att jag var för kär i första boken fortfarande - men nu kände jag äntligen att jag connectade med storyn, tack vare filmen (måste nog läsa om boken...)

Sen har jag ju en sån tur att jag har en sambo som vägrade se filmen på bio... så nu "måste" jag se om den med honom sen! Åh nej... :)

Svar: Underbart! Jag hoppas du gillar boken mer andra gången. Ja vad synd att du måste se om den igen, lider med dig hehe ;)
boklotus

2013-12-06 @ 21:02:56
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0