Discworld - Sourcery

Eftersom jag plöjer genom skivvärlden just nu blir det här nästan som en skivvärlds-blogg, men det är inte meningen. Jag skulle kunna varva lite mer, men jag gillar att följa en eller två serier i taget och vara insnöad i de världarna. Eftersom det här är 39 böcker kanske jag bör göra ett undantag ;)
Så till boken, som är #5 i serien. Sourcery är på svenska översatt till Svartkonster, och är faktiskt en av de minst spännande hittills tycker jag. Trots en del roliga karaktärer, som t.ex Creosote och en djinn(?!) så kände jag inte riktigt för den här. Den har många bra delar, men det bästa jag har att säga om den är att det inte är något fel på den. Jag kan inte med säkerhet peka ut vad som är bra, bara säga att den inte är dålig. Pratchett skriver bra, handlingen är helt okej, och någon eller några karaktärer är faktiskt riktigt intressanta.
Trots det är jag inte alls såld och tycker tyvärr att det är den tråkigaste boken hittills. Huvudkaraktären är återigen Rincewind, och han är absolut inte ointressant på något sätt. Det är nog bara en oturlig slump att den bok jag gillat minst hittills har haft honom som huvudkaraktär ;)
Text från Bokia: Senast svartkonstnärer fanns i Skivvärlden - för tusentals år sedan - ledde det till Trollkarlskrigen som hotade allt liv på Store A´tuin. Skivvärlden är äldre nu, tunnare. Den skulle inte överleva ett nytt Trollkarlskrig. Men gissa vad som just har fötts? Rensvind däremot är raka motsatsen till en svartkonstnär - sämre och fegare trollkarl får man leta efter. Ändå tycks det vara upp till honom att rädda Skivvärlden. Till sin hjälp har han Conina, dotter till Cohen barbaren och förmodligen världens våldsammaste frisör, samt Nijel Förgöraren, som vill bli en barbarhjälte precis som Cohen men kanske inte riktigt har fått kläm på det hela ännu. Och så Bagaget förstås, lika psykotiskt och våldsamt som alltid, fast nu även olyckligt kär. Kanske är det Rensvinds totala inkompetens som är precis vad som behövs i en Skivvärld som plötsligt svämmar över av rå magi. Eller ett bra försprång.

(Tidigare: Bild på skivvärlden, #1 The colour of magic,
           #2 The Light Fantastic, #3 Equal Rites,
#4 Mort
)

Kommentarer
Postat av: Nike Bengtzelius

Rincewind är nog den jag gillar minst i Skivvärlden faktiskt :/ Föredrar i alla lägen häxornas gnabbande, Dödens svala humor och vad som helst som utspelar sig i Ankh Morpork :D

Svar: Jag är också väldigt förtjust i häxorna än så länge, känns tryggt att veta att det finns några böcker kvar i serien där de har störst fokus :)
boklotus

2012-11-15 @ 17:12:55
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0