Bara eliten kvar

Inledningsvis vill jag ge heads upp för eventuella spoilers.

Det kom faktiskt lite oväntat att första boken av The Selection inte avslutades med att tävlingen avgjordes. Klart att det går att lista ut om man läser titlarna, The Selection, The Elite och The One. Men jag trodde inte att det skulle gå att fylla hela tre böcker med bara tävlingen. Hittills håller det dock. Det finns några andra aspekter som är både spännande och/eller dramatiska. Lite besviken är jag över att det inte blir mer substans eller politiskt, men det är åtminstone mer än i ettan.
 
America Singer kan inte släppa sina känslor för Aspen, trots att känslorna också ökat överraskande mycket för Maxon. Just när hon tror att hon bestämt sig för vem hon ska tillägna sin framtid vänds hennes uppfattning, och hon ändrar sig igen. Det underlättar inte heller att hon för första gången stöter på konkurrans från de övriga tjejerna. Hittills har Maxon bara haft ögon för henne, men nu måste hon plötsligt bråttas med svartsjuka. Samtidigt blir vardagen otryggare när både nordrebellerna och de våldsamma sydrebellerna gör sina insatser mot palatset.
 
Jag tycker fortfarande om America även om hon blir bitvis mer "tjejig" och lite mindre sig själv. Hon är fortfarande en vettig tjej, det är bara det att hon gör lite osmarta val ibland i stundens hetta. Men jag står fast vid att Kiera Cass gör ett bra jobb att hålla en någorlunda mogen nivå där det lätt kunde blivit överdramatiskt och eventuellt töntigt. Däremot tycker jag det är väldigt synd att så mycket fokus ligger på just känslolivet och tävlan om en prins, när det finns så många andra spännande spår som kunde följts lite djupare. Det finns en del potential för att utveckla det dystopiska med böckerna, men det är tyvärr sparsamt med det. Jag hoppas det utvecklas mer ditåt i nästa bok.
 
(Tidigare: The Selection)

Kommentarer
Postat av: Bokhuset

Har suktat efter den där ett tag, kanske dags att läsa den snart. Den låter bra.

Svar: Ja den är bra om man vill ha en intressant kärlekshistoria. Överraskande underhållande tyckte jag som innan hade lite låga förväntningar :p
boklotus

2014-09-17 @ 20:29:47
URL: http://bokhuset.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0