När paradiset blir en mardröm

Jag vill förvarna läsare om att här bara följer lovord och hyllningar, de kritiska glasögonen är slängda och jag ser med ögon som en nyförälskad. (Som jag alltid gör, när jag läst ut något av Brandon Sanderson).
Elantris handlar om Arelons kronprins Raoden som blir tagen av kraften Shaod och därmed döms till ett liv, eller snarare död, i Elantris. Den handlar om Sarene som kommer till Arelon för att gifta sig av politiska skäl, men får veta att hon under färden i stället blivit änka. Och den handlar om Hrathen, en högt rankad präst som kommit till Arelon för att frälsa landet genom att konvertera det till sin religion.
Staden Elantris i Arelon var för tio år sedan en bokstavligen gnistrande stad, ett paradis och ett himmelrike. Shaod kunde ta vem som helst och göra dem till gudom i Elantris. Men en dag föll allt. Den en gång glittrande metropolen ruttnar och tynar bort, och det gör även dess invånare. Att bli Elantrian är inte längre en välsignelse utan en förbannelse, där man måste leva med att vara död. Inga skador läker, en ständig hunger plågar, och den som orkar får försöka klara sig i staden utan lagar.
Det är väldigt svårt att beskriva handlingen i Elantris tycker jag, det är alldeles för stort och komplext för att trycka ihop i några korta stycken.
Om någon erbjöd mig en bok om politik, religion och historia skulle jag högt skrika "nej tack!". Svårt att hitta tre tråkigare ord i min ordbok, utom möjligen sport. Men det är här jag blir så fascinerad av Sanderson: han gör dessa ämnen så otroligt spännande. Jag är nästan övertygad om att han skulle kunna styra världen om han försökte.
En vanlig fördom om fantasy brukar vara att det inte finns någon substans eller mening, det utspelar sig ju inte ens i vår egen värld. Sanderson motbevisar detta gång på gång genom att sprida ut träffande sanningar i alla sina böcker. Främst om just politik och religion, och det spelar ingen roll vart det utspelar sig då analyser av människor, manipulation och beteenden är lika sanna ändå.
Två av många citat som träffade mig är "You will find that hate can unify people more quickly and more fervently than devotion ever could", ett faktum som gör sig påmind dagligen. Gillar också "Hard times make people willing to accept a man who preaches change".
Jag tycker redan att det här inlägget är för långt, men jag måste få in hur mycket jag tycker om alla karaktärerna i boken. Jag känner med dem fullständigt och vill så gärna bli Sarenes vän. Hon finns inte ens, ändå känner jag att jag förstår henne så väl och inbillar mig att hon skulle förstå mig. Till och med den illasinnade och tråkiga Hrathen blev ordentligt intressant efter några kapitel ;)

Kommentarer
Postat av: Astrid Ahlberg

Ännu en bok(serie) att skriva upp på listan över böcker att läsa... Känner igen namnet så väl men när jag googlar honom hittar jag inga titlar jag har läst. Kanske i översättning.

Svar: Jag tycker hans nyaste bok är den bästa, Warbreaker (eller näst nyaste kanske den är nu). Men jag har blivit helt tagen av de andra också, som kanske märks ;) Jag är osäker på om hans böcker har översatts än, om inte så är det på tiden! De har som sagt en del vettiga budskap/reflektioner.
boklotus

2013-09-12 @ 20:42:11
URL: http://astridahlberg.blogspot.se
Postat av: Astrid Ahlberg

Har inga problem med engelska tack o lov. Ibland ger det faktiskt mer än svenskan.

2013-09-12 @ 22:41:03
URL: http://astridahlberg.blogspot.se
Postat av: Kim af Trägårdh

För inte så länge sedan läste jag en fantastisk bok!! How to exterminate stupidity heter den. Den påpekar den officiella pessimismens logiska självmotsägelser, räknar upp moderna upptäckter, och bevisar faktiskt att det finns hopp, både om att bli smart och stoppa miljöförstöringen, och om att programmera om sin egen kropp för att anpassa sig till den miljöförstöring som ändå skett innan den stoppas. Det är helt enkelt en sådan jättebra vetenskaplig optimistisk bok som kan få folk att omedelbart sluta försöka ta livet av sig och istället glatt börja fira de vetenskapliga framstegen! Dessutom kostar den bara 149 kronor att beställa från http://litenupplaga.se/1198 och enligt rykten på Pure science Wiki kommer den att säljas ännu billigare på Bokmässan i Göteborg 26 till 29 September, där det dessutom sägs gå att få boken signerad av författaren efter hans tal 14.15 till 14.25 på lördag 28 september!

2013-09-13 @ 19:48:26
URL: http://litenupplaga.se/1198
Postat av: tantaugusta

Skriver han fristående böcker eller är det här en del av en serie? Skriver omgånde upp på inköpslistan. (NÄR får Adlibris igång sin önskelista igen???)

Svar: Elantris har hittills varit fristående och funkar bra som det tycker jag, men jag läste att det kan finnas planer till uppföljare. Hoppas de får till den där önskelistan snart!
boklotus

2013-09-15 @ 10:20:11
URL: http://tantaugustastekopp.wordpress.com
Postat av: Carolina

Jag har funderat på om jag borde läsa mer av Brandon Sanderson efter att ha läst sista tre böckerna i Wheel of Time. Jag vet ju inte riktigt vad som är "hans" eller Jordans där, men jag tror jag gillar honom. Det ska jag alltså? Vilken ska jag börja med?

Svar: Jag har inte läst de sista WoT än, men det ser jag fram emot så att jag kan "jämföra" och se om stilen ändras. Min favorit är Warbreaker, men jag tror Elantris är kortast samt lättast att komma in i. Börja med den!
boklotus


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0