Forest of Hands & Teeth

Tänk er filmen The Village, fast med zombies (dock nämns aldrig ordet zombie). Med andra ord; otroligt bra förutsättningar för en riktigt bra och spännande bok. Och det är en väldigt bra och spännande bok, som skulle bli en skitbra film.
I de vassa tändernas skog finns en inhägnad by som styrs av ett troende systerskap. Människor kan odla, jobba, gifta sig, leva ett drägligt liv. Med de oheliga döda ständigt stönande vid stängslens gräns kan de ändå fortsätta överleva. Men för Mary räcker det inte att blott överleva, hon vill uppleva mer och drömmer om havet som hennes mamma berättat gamla historier om. Det räcker inte heller att förlova sig med Harry när hon egentligen är kär i hans bror Travis. Men Travis har valt Marys bästa vän att uppvakta, och Marys egen bror förskjuter henne när deras mor dör. Om inte Harry ber om hennes hand måste Mary gå med i systerskapet, men inget av dem är ett alternativ som hon vill leva med.
Dåligt beskrivet av mig kanske, men jag vet inte vilken del av handlingen jag ska fokusera på. Ibland känns det som att boken handlar om människorna, samhället, de oheliga och mystiken bortom stängslen. Andra gånger känns det som att boken handlar om en kärlekskvartett utan rim och reson. Ungdomar behöver förstås inte vara rationella och resonliga jämt, men jag har nog blivit för bortskämd av Katniss Everdeen, Kitty Jones och Sabriel för att detta tonårsdrama ska falla väl hos mig.
Jag älskar den väldigt mystiska och spännande stämning som finns i den här byn, en känsla som följer mig genom nästan hela boken. Allt med handlingen utanför kärleksdramat tycker jag är hemskt bra, och även dramat har sina poänger även om jag ogillar det. Jag har inget emot Mary men jag vill bara slå henne i huvet ibland...
Allt med de oheliga intresserar mig och jag hoppas Carrie Ryan bjuder på mer info, mer historiskt och mer vetenskapligt om dem i nästa bok. 

Kommentarer
Postat av: Shamandaliex

Jag som älskar The village! Får kanske kolla upp boken :)

Svar: Ja gör det! Ha dock i åtanke att det blir en del velande tonårshormoner, till skillnad från the village ;)
boklotus

2013-10-27 @ 20:32:12
URL: http://www.fantasygrottan.blogg.se
Postat av: Nike

Åh, huvudet på spiken, håller med om allt du skriver ^_^ Jag har dragit mig länge för att ge mig i kast med bok två i serien (den är dubbelt så långt!) men nu har jag hört av så många olika personer att den är mycket bättre än ettan, så jag är förstås mycket nyfiken. Blir julläsning på den, skulle jag tro ;)

Svar: Låter som en bra idé! Början på tvåan tycker jag inte är så jättebra faktiskt. Men i stället blir den bättre hela tiden. Det är riktigt spännande där jag är nu i mitten av boken :p
boklotus

2013-10-29 @ 23:22:34
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0