En helt ny klassiker

The Ocean at the End of the Lane känns som en gammal, älskad klassiker som träffat läsare rakt i hjärtat under generationer. Fast det är ingen gammal klassiker (än), den kom ut 2013.
Texten är på sitt sätt poetisk, samt vemodig och lite komisk på samma gång. Boken är faktiskt bra på riktigt, det är inte bara som jag råkar tycka.
Den inleds med en man på väg till en begravning i sina gamla hemtrakter. Han finner sig på vägen till en bekant plats sedan sin barndom, där han sätter sig och ser ut över ankdammen som Lettie Hempstock en gång sade var en ocean. Hans barndom, glömd sedan länge, strömmar tillbaka och han förlorar sig i svunna upplevelser. Händelser som sattes i rullning av att familjens inneboende begick självmord i deras bil, och rörde upp urgamla krafter.
Det är en vacker och sorglig berättelse, men jag känner mig inte ledsen och hopplös efteråt som jag annars gör med sorgliga sagor. Jag känner snarare att Neil Gaiman är en fantastisk författare, och att han skapat en nästan tidlös, fantasifull historia.
Jag tror den är en perfekt inkörsport för dem som inte riktigt gillar övernaturligt annars, och det är nog inte många som kommer bli besviken. Jag var lite besviken just i början faktiskt, för det kändes inte som en magisk bok. Men den blev det, i flera bemärkelser.

"You don't pass or fail at being a person, dear"
 

Kommentarer
Postat av: Tantaugusta

Vad roligt att läsa. Jag har tittat på den och hållit i den flera gånger men aldrig låtit den följa med hem. Dags att ändra på det nu kanske.

Svar: Ändra på det ;) Känns som alla borde kunna uppskatta den, vare sig man gillar "pretto-böcker" eller om man gillar övernaturligt. Den är en så bra kombo av båda!
boklotus

2013-10-21 @ 22:31:14
URL: http://tantaugustastekopp.wordpress.com
Postat av: Malka

Jag tyckte också att det var en fantastisk bok och jag hoppas att det blir en klassiker.

Svar: Jag kan nästan inte tänka mig annat än att det blir en klassiker :D
(Såg att du också tänkte på Pratchett i jerkan förresten, men jag kan inte kommentera på blogspot vilket är frustrerande förstås!)
boklotus

2013-10-22 @ 07:08:25
URL: http://boksmurfen.blogspot.se
Postat av: Shamandaliex

Vad kul att du gillade den! Jag har den oläst i bokhyllan och ser fram emot att börja!

Svar: Vilket lyx att du redan har den i hyllan! Väldigt speciell bok, trodde i början inte att jag skulle gilla den så mycket som jag kom att göra :p
boklotus

2013-10-22 @ 09:32:21
URL: http://www.fantasygrottan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0