Drömgångare (The Bone Season)

Idag har jag skrivit om Drömgångare på Swedish Zombie:

Året är 2059, Paige Mahoney lever i Scions London, en ockupationsmakt i fårakläder. Deras vilja är att skydda vanliga människor från voajanter, onaturliga. Som Paige. Men hon är ingen ordinär siare eller teckentydare, hon är av en sällsynt sort. Drömgångare. I Londons undre värld jobbar hon för eterbossen Jaxon Hall, som i gengäld ger henne beskydd från andra voajantgäng och från Scion. Paige känner inte själv till sina begränsningar, så när hon i pressat läge råkar döda en kontrollant i T-banan tar hennes liv en drastisk vändning. Det leder henne till en tillvaro värre än den under Scions styre.
Det känns mer som att jag upplevt Drömgångare än att jag läst den. Under tre intensiva dagar har jag levt och andats den här världen. Det tog några enstaka kapitel att komma in i handlingen, i tänket. Sedan kunde jag helt enkelt inte sluta. Jag har varit som beroende, och är det än, vilket är lite lustigt då jag inte kom helt överens med skrivtekniken/språket. Men Samantha Shannon har lyckats skapa en värld och en historia som fängslat mig fullständigt.
Det är svårt att motivera mina känslor utan att avslöja för mycket. Boken börjar egentligen där handlingsbeskrivningen tar slut, och därifrån vill jag inte nämna så mycket. Men något jag särskilt gillar med både omgivning, handling och karaktärer, är att det dystopiska på ett bra sätt är balanserat med fantasy.
En väsentlig del som fascinerar mig är etern dit energi och andar är bundna. Dit voajanter kan se, förnimma eller till och med färdas. Författaren har generöst förklarat hur hennes voajanter ser och använder etern. De flesta förekommande fenomen beskrivs rikligt och det är nog en bidragande orsak till att man "dras in" så väldigt.
Är man kritiskt lagd hittar man säkerligen saker att peka på, själv har jag ignorerat de få stycken som fick mig att reagera så. Det försvann av sig självt under läsandets gång då boken som helhet var en sådan underhållande och stark upplevelse för mig. 
Drömgångare är översatt och utgiven av Modernista, originaltiteln är The Bone Season som också är namnet på hela serien. Uppföljaren får vi tyvärr vänta på till tidigast 2014, om vi har tur. Det känns alldeles för långt bort, men det är det värt om Shannon får till ett lika fängslande resultat igen.

Kommentarer
Postat av: Carolina

Jag är väldigt nyfiken på allt det där som hände för 200 år sedan. Scions skapande och allt det där - men jag antar att jag får lugna mig till de senare delarna.

Svar: Samma här, vill gärna fördjupa mig i historian. Ser också fram emot att veta mer om refaiter och "surrarna".
boklotus

Postat av: Hieronymus

Aha! Bra tips. Jag har haft boken i mina händer och tänkt att jag ska ta och läsa den. Nu får den hamna i "Jepp, den ska jag läsa"-högen, åtminstone.

Svar: Kul! Absolut värd att läsa tycker jag, om man inte har något emot dystopier förstås ;)
boklotus

2013-10-11 @ 06:46:59
URL: http://dodazonen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0