The Host (filmen)

Efter att ha läst ut den här boken var jag jätteglad att den skulle filmatiseras. Jag trodde de skulle redigera bort bokens svaga sidor och trolla fram en stark film. För det finns faktiskt potential till det, många tänkvärda poänger i boken. Det finns även en viss stämning i den, atmosfär är väl Meyers starka sida enligt mig. Men den stämningen är borttappad i filmen.
Melanie Stryder gör allt för att inte bli värdkropp för den främmande ras som tagit över jorden. Till och med försöka ta sitt eget liv. Utomjordingarna kallar sig Själar, och med sin avancerade teknik och kunskaper lyckas de rädda Melanies kropp, som tilldelas en Själ vid namn Wanderer. Snart börjar Wanderer höra Melanie i sitt huvud, och trots att Wanderer försöker vara lojal mot Själarna så lyckas Melanie övertala henne att leta efter sina närmaste. De har gått under jord, några av de sista motståndarna, och tillsammans ger sig huvudkaraktärerna av för att hitta dem. Problemen uppstår när de lyckas, för i Melanies kropp ser de bara den invaderande Själen Wanderer.
Det är egentligen inte en dålig film, jag hade nog uppskattat den lite mer om jag inte läst boken. Det hade aldrig blivit en favorit, vilket inte boken heller blev även om jag gillade den. Men många andra halvsvaga böcker med potential brukar förstärkas rätt bra i filmatiseringen, och jag hade hoppats på det nu. Som vanligt handlar ju allt om personligt tycke och smak, men jag fann den dåligt castad med kassa kulisser. T.ex ser grottorna ut som målade frigolitväggar i nästan alla scener.
Nu ska jag sluta klaga på den här stackars filmen, det är en okej film som passade mig bra för några nätter sedan när jag var sjuk och behövde något lättsmält att slötitta på. Varning för att den kan upplevas lite långsam dock, men det var inte något problem för mig.
(Tidigare inlägg: Boken)

Kommentarer
Postat av: Carro

Det var ett par år sedan jag läste boken nu men kanske kan friska upp minnet med hjälp av filmen :)

Svar: Ja gör det, handlingen följer bokens ganska bra. De har inte ändrat så mycket, men en hel del har förstås uteslutits.
boklotus

2013-11-18 @ 10:05:37
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0