Hemlock Grove (serien)

Vi maratonkollade Hemlock Grove för några veckor sedan, serien som är baserad på en bok vid samma namn av Brian McGreevy.
Jag var lite rädd för att den skulle vara en b-igt filmad och dåligt castad fjortis-serie, producerad bara för att dra in pengar. Jag hade inte behövt oroa mig! Jag har dock läst några recensioner där andra tycker motsatsen, men jag blev i alla fall glad över kvaliteten i flera bemärkelser.
Det hela utspelar sig i Hemlock Grove, Pennsylvania, där en ung flicka hittas mördad. Då halva hennes kropp är uppäten vet man inte om man ska leta efter ett djur eller en gärningsman, och det hjälper inte för den nyinflyttade zigenarkillen att det går rykten om att han är en varulv.
Det som gjorde att jag föll för serien var inte lika mycket handlingen som stämningen och atmosfären. Det är en härlig känsla av Twin Peaks möter True Blood (kanske med en gnutta av Six Feet Under). Miljön är superhärlig och mystisk, och alla skumma karaktärer och fenomen är väldigt intressanta.
Det finns många detaljer som jag uppskattar men inte vill nämna p.g.a spoilerrisk. Jag gillar att det känns som en serie för vuxna även om många ungdomar säkert också uppskattar den. Jag blir såklart sugen på boken, men jag tror serien gör sig bättre för mig. Det jag gillade mest var ju hur allt ser ut.
Tyvärr fanns det ändå smådelar som förstörde för mig, som slutet. Det var nog inte hur det slutade, rent handlingsmässigt. Mer att det blev lite för mycket, för mycket av konstigt, vidrigt och överdrivet. Men slutet förändrar inte att jag tyckte de andra avsnitten var mycket intressanta och spännande.
Vissa kanske skulle kalla den tråkig i början, men jag tycker inte det. För mig är det bara uppfriskande att inte allt händer på en gång. Att inte första avsnittet är sprängfyllt av hela handlingen så man aldrig hinner känna något. Tid att falla in i handling och lära känna karaktärer, samtidigt som det ständigt finns något lockande med att se mer, det gillar jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0