Brave

En av fördelarna med att skaffa barn är att man har någon att köpa tecknade och animerade filmer till ;)
Vid det här laget har jag väl sett Brave / Modig kanske femtio gånger, men det ändrar inte det faktum att det är en av jordens mysigaste filmer. Är det något de är duktiga på hos Disney så är det att skapa magi och förtrollande atmosfär.
Barnen kollar helst på svenska och det går väl an, men den här gör sig ju absolut bäst på originalspråket (som de flesta, men denna lite extra). För det första älskar jag när böcker och filmer utspelar sig i skottland eller irland, men särskilt filmer eftersom man då får höra deras ljuvliga språk.
Emma Thompson gör drottningen riktigt bra, Kelly Macdonald (tidigare okänd för mig) som Merida är underbar, och jag blev jätteglad när jag hörde Billy Connolly som kung. Dessutom, såg vi i eftertexten, så är Kevin McKidd med också!
Modig handlar om prinsessan Merida, som hellre vill rida genom skogen, skjuta pil och äta kakor än att lära sig hur man blir en perfekt prinsessa. När hennes föräldrar vill att hon ska välja en make försöker Merida ändra sitt öde med hjälp av en "wh... woodcarver!" som hon upptäcker i skogen, och skapar av misstag kaos.
Kort sagt: förtrollande miljö, underbara dialekter, härliga karaktärer och superfin musik. Dessutom, allt är så sjukt snyggt. Snälla, snälla, snälla, ge mig mer sådant här!!

Kommentarer
Postat av: Malin

Kan bara hålla med dig! Har du sett Trassel? Och Prinsessan och grodan? Gör sig bäst på engelska såklart, så jäkla bra! :)

Svar: Håller med! Vi har dem också, Trassel är en stor favorit. Jag älskar sagorna som utspelar sig på medeltiden eller däromkring :)
boklotus

2013-02-28 @ 21:49:39
URL: http://bokrecensionernu.blogspot.se
Postat av: Nike

Den såg jag nyligen! Jag visste inte innan vad den skulle handla om (mer än en modig tjej), så själva "twisten" kom som en total överraskning för mig. En positiv överraskning, helt oväntad och rolig :)

Svar: Jag visste inget heller, blev ganska chockad när twisten kom faktiskt! Även om jag förberett mig på att älska den p.g.a rödhårig tjej och skotsk miljö, så blev jag också positivt överraskad :D
boklotus

2013-02-28 @ 21:50:25
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0