After Life

Text från goodreads: Alex and Morgan are faced with the literal end of the world. Corpses around the globe begin to hunger for the flesh of the living, and society crumbles quickly under the shock of the attacks. With the animated dead filling the streets, Morgan has no choice but to hide with Alex in his apartment, surviving on canned food, soda, and a huge supply of illegally downloaded movies. (Written by Jaron Lee Knuth).
Det tog mig ca fyra sidor att tycka om och förstå vår manlige huvudkaraktär Alex. Det tog mig kanske tolv att bli lite kär i honom. Han är en introvert kille som är lite blaséartat trött på människor, och helst stänger han in sig i sin lägenhet där han läser serietidningar och laddar hem filmer och andra nöjen.
Det var också ganska lätt att gilla den kvinnliga huvudkaraktären Morgan, en nördig tjej som illustrerar serier på nätet. Allt börjar lagom förutsägbart men det är ju det som är charmigt ibland, och jag kände att det fanns så mycket att få ut av den här boken.
Men sedan hände något, och jag kan inte sätta fingret på vad. Plötsligt blev boken tråkig, jag kunde inte hålla uppe intresset för den och handlingen kändes platt och ogenomtänkt. Det hände liksom inget intressant. Zombierna och smittan kändes varken som något nytt, skrämmande eller fängslande. Det var inte heller så kusligt eller pirrigt som jag trott att det skulle vara för karaktärerna att vara instängda i Alex hyreshus.
Dock tog den igen sig en aning närmare slutet, men inte tillräckligt för att omvända mig. Så tyvärr ingen fullträff, men jag kan tänka mig flera som säkert skulle uppskatta den. I mitt fall beror det kanske på fel förväntningar, hade trott på mycket mer spänning, romantik och mörker. Det jag gillar mest är som sagt karaktärerna, men inte tillräckligt för att de skulle lyckas lyfta upp hela romanen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0