Changeless

Det här är en uppföljare till Soulless, på svenska heter de Själlös och Chanslös.
Jag minns inte sist det tog mig så lång tid att läsa ut en bok. Den är en aning långsam ibland, men aldrig tråkig, tycker jag. Det finns nog inte en enda mening jag skulle vilja plocka bort. Ett tag kändes det som att den aldrig skulle ta slut, men när den väl gjorde det blev jag helt chockad i stället. Det tog ju plötsligt bara slut!
Jag gillar handlingen och är lika förälskad i Gail Carriger som innan. För dem som inte läst föregångaren så är Alexia en själlös, som neutraliserar t.ex vampyrer och varulvar till mänskliga vid beröring. Nu sker något liknande i hela London och alla övernaturliga förlorar sin odödlighet. När detta sprider/flyttar sig till skottland reser Alexia dit (via luftballong!) för att utreda fenomenet.
Det finns mycket att tycka om med Changeless. Allt övernaturligt känns så självklart, naturligt och vetenskapligt i båda de här böckerna. (Förutom en grej i slutet av soulless, som var det enda jag inte älskade med den, just därför). I den här är det dessutom mer teknologi och fyndiga uppfinningar = kul! Mer steampunk med andra ord ;)
Jag gillar att känslan är ganska lika i båda böckerna, förutom att det är mindre snusk/romance i Changeless. Humorn håller i sig, det smarta och vetenskapliga likaså, och alla karaktärers härliga personligheter. Plus nya karaktärer! (Och en underbar hatt-affär). Båda innehåller dessutom ett litet mysterium.
Det som skiljer sig är att Soulless känns mer som "en egen" bok, som kan läsas fristående. Changeless kändes också så först, ända tills slutet som hade en oväntad cliffhanger. Jag vet inte vad jag tycker om att den inte är fristående, att man känner att man måste läsa fortsättningen, men det var ett bra slut ändå. På det sättet att uppföljaren blir ganska oförutsägbar. Det finns så många möjligheter för fortsättningen. 
Nu råkar det vara så att jag fick Blameless i brevlådan idag! Jag hade tänkt börja med något helt nytt, för att inte tråka ut mina kära läsare med bara uppföljare hela tiden, men jag vet faktiskt inte om jag kan hålla mig ;)

(Tidigare: #1 Soulless)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0