Candy Candy

En av mina svagaste punkter, under hela mitt liv, är/har varit Candy Candy. Det är en mangaserie som fanns att hyra på VHS när jag var liten, och jag har sett kassetterna kanske hundratrettio gånger (och gråtit till dem hundratrettio gånger).
Jag har såklart köpt dem, på en marknad för många år sedan, men problemet är att de svenskt översatta kassetterna bara innehåller ca hälften av avsnitten. Fler har inte översatts, och finns inte att köpa på svenska.
De handlar om föräldralösa Candy och hennes kämpiga uppväxt, från födseln tills hon är vuxen, och som förutom frustrationer och sorg innehåller mycket vänskap, lycka och kärlek. Det låter kanske larvigt, men jag älskar det.
Jag är även så fanatisk att jag kastade mig över en DVD-box med alla avsnitt för några år sedan, till ett saftigt överpris. Nu visar det sig, efter att jag läst på lite på Wikipedia, att det måste röra sig om en illegal box. Candy Candy har aldrig släppts på DVD legalt, och den jag köpte innehåller alla avsnitt på originalspråk men med engelsk text. Jag har varit väldigt glad att komma över den här boxen, för jag kan inte ens beskriva mina känslor för Candy.
Men... det är numera FEL PÅ SKIVORNA?! :'(
Det har uppstått fläckar på undersidan av några av skivorna under åren de legat i min faktiskt väldigt fina box. Jag är ledsen över det här, för jag har inget annat sätt att uppleva Candy Candy. De svenska VHS-banden kommer inte hålla för evigt, dessutom slutar det ju mitt i handlingen och lämnar mig otillfredsställd.
Jag har sett mycket fram emot att en dag köpa böckerna som serien är baserad på, men nu visar det sig att de bara finns på japanska! Det finns, som det verkar, inga planer på översättning. Inga planer på DVD-release.
Det här gör mig uppriktigt ledsen, för det betyder att den enda platsen jag har för Candy är i mina minnen. Snyft...

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Aww, har själv bara sett Candy Candy på VHS och gillade den mycket. Tror att jag såg tills hon började i skolan och mötte Terry, har ingen aning om hur långt in i serien det är. Men vad tråkigt att det har blivit något fel på skivorna :( Om du någonsin skulle få skivorna att fungera igen så föreslår jag att du spelar över dem på datorn och sparar dem som filer så att du har backup på dem. Jättetråkigt om de försvinner ju :(

Svar: Skolan och Terry är bland det sista som finns av de svenska filmerna, lite mer än mitten av serien är det. Jag hann se de resterande avsnitten innan skivorna förstördes, men bara en gång (hon blir sjuksköterska!). Det är lika gripande som första halvan av serien, och ännu ett dödsfall av en älskad karaktär! Det är sådan fantastisk blandning av sorg och lycka i Candy Candy tycker jag :p
Tack för tipset förresten! Ska tänka på det om jag kommer över dem igen.
boklotus

2012-11-29 @ 19:10:09
URL: http://boktycke.se
Postat av: Nike Bengtzelius

Tungt! Hatar när sånt händer. Höll typ på att krevera när jag köpte ny dator och insåg att inget av mina gamla spel fungerade på den. Datorn var för ny... Är även rätt bitter över att de inte tillverkar SNES-konsoler längre, men där finns det väl ett visst hopp om att det kan hända, nån gång i framtiden.

Svar: Jag har haft exakt samma problem! Som tur är har jag kvar min första laptop från -01, där jag har både win98 och winxp (och så är det bara 32bitars) så att jag ska kunna spela alla mina gamla spel ;) Men om du fixar snes till datorn med hjälp av emulator så kan du köpa nyproducerade kontroller med usb-sladd, tror inte ens de är särskilt dyra :D
boklotus

2012-12-03 @ 23:04:46
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com
Postat av: Nike Bengtzelius

Vilket underbart tips! :o Sen kan man ju koppla datorn till tv:n, så blir det i princip samma sa! ^.^

Svar: Ja precis, det skulle nog bli jättebra! Det ska jag själv se till att komma ihåg också, har aldrig tänkt på att koppla till tvn :p
boklotus

2012-12-04 @ 20:11:54
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com
Postat av: Tessans Bokblogg

Candy Candy var det bäääästa jag visste när jag var liten. Fy fan vad fina avsnitten var! Brukar ibland youtuba öppningslåten haha!

Svar: Det är ordentlig nostalgi att youtuba det! Jag såg faktiskt någon ny mangaversion av Candy på youtube en gång, men den sträckte sig bara löst över de allra första avsnitten :p
boklotus

2012-12-07 @ 03:49:36
URL: http://tessansbokblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0