Sagan om Drakens återkomst

Jag kanske ska inleda med att tala om att det inte enbart förekommer aktuella böcker i den här bloggen. Idag vill jag tillexempel skriva om en jättebra fantasy-serie som heter Wheel of Time. Den har jag alltid läst på svenska och jag känner den alltså bäst som Sagan om drakens återkomst. Det kanske inte är så mycket av ett tips med tanke på hur välkänd serien är, men den förtjänar absolut ett eget inlägg.
Den här serien är skriven ur tredje person, vilket jag älskar för det öppnar för möjligheten att följa flera karaktärer, och om det är i någon serie man får följa många så är det i den här! Det är inte bara huvudkaraktärerna man får följa heller, utan då och då kastar Robert Jordan tillfälligt in en helt ny karaktär som man får följa och det ökar verkligen spänningen. Och allt oftare, ju närmare slutet man kommer, så får man följa "de onda" karaktärerna vilket också är väldigt uppfriskande.
Det här är en serie som är känd av en anledning. Den är väldigt välskriven och det finns mycket intriger och mycket som lockar olika fantasy-typer, och så mycket karaktärer att det faktiskt blir lite svårt att hålla ordning på dem ibland. Sättet som författaren beskriver "kraften" på, alltså deras sätt att utöva magi, gör så att jag blir besviken varje gång jag lägger ned boken och minns att jag inte kan använda kraften själv. Det känns verkligen som att man förstår precis hur man ska göra.
I det här fallet skulle jag inte kunna beskriva handlingen ens om jag ville, för det är verkligen så himla stort. Men det finns nog ett antal forum att läsa på för den som blir intresserad. Det är en serie böcker som jag varmt rekommenderar för dem som gillar fantasy.
(Jag ska nog tillägga att det är en lång serie och att alla böcker inte kommit ut än.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0