Drizzt Do'Urden

Jag läser inte så mycket vanlig fantasy längre, alla nya variationer har tagit över och jag är numera inne på verklighet blandat med lite magi / mystik / övernaturligt, eller alternativa verkligheter. Men jag tänker ändå slänga in ännu ett fantasy-inlägg.
Trilogin vid namn Ice Wind Dale av R.A. Salvatore, som utspelar sig i "forgotten realms", har jag nyligen läst/hört som ljudböcker. Jag hörde dem på engelska och blev kanske inte helt frälst, den kvinnliga uppläsaren hade inte så mycket inlevelse förutom i dialogerna och det var väl tur åtminstone. Jag kan tänka mig att de här böckerna är mycket bättre när man får läsa dem själv, men det fanns en hel del som tilltalade mig ändå.
Jag skulle våga påstå att det är en fantasy-serie för purister, all handling och allt äventyr följer ganska mycket det gamla vanliga mönstret. Det bästa med de här böckerna är att många karaktärer är väldigt fängslande, jag har flera favoriter. En av dem har blivit så populär
att han fått en hel drös med egna trilogier och böcker samt medverkat i olika dataspel och fått ett eget Magic-kort. Kanske flera, men jag har sett minst ett.
Jag talar om Drizzt Do'Urden,
(bilden från Wikipedia), som är en mörkalv / svartalv som lämnat underjorden och sina gelikar för att vandra ovan jord. Det är faktiskt en väldigt intressant karaktär och jag ser fram emot att läsa mycket mer om Drizzt i tillexempel The Dark Elf -trilogin som jag också kommit över som ljudböcker.
Jag hade också sett fram emot att spela Ice Wind Dale, för det är även ett dataspel. Men när jag fick höra att spelet inte följer böckerna, och att Drizzt inte ens finns med, så tappade jag suget. I stället kommer jag lägga den tiden på nya böcker :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0