Blameless

Tyvärr så blev jag lite besviken på Blameless (Hemlös). Det är en av de bättre böcker jag har läst, så det känns lite orättvist mot underbara Gail Carriger att bli besviken. Men hon har ju gjort ett så spektakulärt jobb med de första två böckerna i serien, så det är nästan omöjligt för mig att gilla den här lika mycket.
Den själlöse Alexia har spenderat en bok i London och en i Skottland, nu drar hon från England i flykt från mekaniska nyckelpigor och den/de som sänt dem efter henne. Hon flyr från dem som av någon anledning vill se henne död, till Italien där hon hoppas få lite vetenskapliga svar på några väldigt viktiga frågor (som jag inte nämner för jag vill ju inte spoila för någon ;)
Det blir mer steampunk igen, sköna karaktärer hänger med i handlingen, och de upptäckter som Alexia gör är ganska spännande, liksom resan dit.
Mest tyckte jag ändå om att läsa om Lyall (beta-hannen i varulvsflocken) som är kvar i London, det är lite mer min typ av miljö och handling. Jag misstänker att miljöombytet utgör en stor del av min besvikelse, för England och Skottland är verkligen min typ av ställen. Frankrike och Italien... inte lika mycket.
Sammanfattat en riktigt bra bok, men som tyvärr inte gav mig vad jag förväntade mig. Jag är fortfarande förälskad i den här författaren och ser mycket fram emot nästa bok i serien, som heter Heartless.

(Tidigare: #1 Soulless, #2 Changeless)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0