The Host

Ja, jag gillar The Host (Genom dina ögon), åtminstone bitvis ;)
I ungefär sju-åtta kapitel kändes det som att Stephanie Meyer gått in i mitt huvud och plockat tankar och idéer och skrivit en bok av dem. Jag har hört att boken är trögstartad men tyckte själv inte att det var på ett negativt sätt. Men sen, mellan kapitel åtta och... tjugo, kanske? Där var det segt! Det borde kunnat förkortas till ett eller två kapitel, tycker jag i alla fall.
Efter det plockade boken upp sig själv igen, fast med en del störande karaktärsbrister och kanske lite mycket upprepningar och ältande här och där. Under vissa stunder var jag superirriterad, men jag tycker ändå inte illa om boken. Jag gillade helheten och det mesta av handlingen, och karaktärerna även om jag ville ändra på några grejer.
The Host handlar om en av de utomjordiska Själarna som fredligt invaderat och tagit över jordens befolkning. Berättarrösten tillhör Själen Wanderer, som får en värdkropp där sinnet vägrar försvinna. Melanie lever kvar i Wanderers huvud, och till slut börjar Wanderer dela Melanies känslor och de försöker tillsammans leta reda på de vilda/fria människor som Melanie bryr sig om och längtar efter.
Jag gillar Wanderers sätt att jämföra människor och Själar. Älskar tankarna kring mänsklighet, tillhörighet, kärlek, och hat som förblindar.
Den blir inte en av mina favoritböcker, hade kunnat bli om den varit lite annorlunda skriven. Men jag tyckte om den och jag hoppas nog att den tänkta uppföljaren faktiskt blir av en dag. Jag kan tänka mig att det blir en bra film, håller tummarna för det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0