Soulless

En urban fantasy som är välskriven, en aning steampunk och en aning mysterie, med bra karaktärer, fylld av humor och som är en paranormal romance. Jag älskar det, absolut och fullständigt. Vid sidan tre blev jag förälskad i Soulless och i Gail Carriger. Och vilket fantastiskt språk!
Det finns alltid något som gör att jag inte tycker att en bok är helt perfekt, om jag är helt såld brukar det inte störa mig men tanken dyker oundvikligen upp, "om det bara varit lite mer så här..." I ca 250 sidor verkade det som att det här skulle bli den första boken där inget störde mig. Men faktiskt så var det i upplösningen, när man fick svar på sina frågor och mysteriet löstes, som det dök upp några delar som jag inte helt gillade. Men dessa små och få detaljer gör mig ingenting, jag älskar den ändå.
Svenska titeln är Själlös, handlingen börjar med att Alexia Tarabotti som är själlös attackeras av en vampyr som hon av misstag dödar. Eftersom hon saknar själ och därmed neutraliserar övernaturliga om hon vidrör dem är hon både en intressant och en farlig person för många i London, där vampyrer och varulvar lever öppet.
På omslaget står det "wickedly funny", och det är just vad den är. Den är också spännande och smart, om man kan kalla en bok för smart.
Det finns ju alltid mycket att säga om en bok som både är bra och får en att känna (det går inte alltid hand i hand för mig), men jag måste som vanligt behärska mig för annars kan det här bli hur långt som helst. Jag tyckte i alla fall väldigt mycket om den, och jag hoppas på att få uppföljaren i brevlådan imorgon :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0