Sagan om Isfolket

Jag har alltid älskat den här serien av Margit Sandemo, kanske för att det i min ungdom när jag läste den (två gånger) inte fanns något vidare utbud av paranormal romance. Men det är så mycket mer ändå, det är så kul att det sträcker sig över så många generationer och århundraden tillexempel.
Jag har haft lite svårt för språket men jag kan ändå inte kritisera det. Böckerna är så lättlästa och så lätta att vilja fortsätta med. Det är en så härligt magisk stämning och atmosfär, och väldigt fängslande karaktärer. Idag skulle jag säkert haka upp mig på vissa detaljer hos karaktärerna och i handlingen som jag inte gjorde när jag var ung, men det kan jag inte heller bry mig om. Jag kan inte låta bli att älska Isfolket villkorslöst trots dess brister.
Är det många under trettio som har läst den här serien? Jag läste den väl för att mina äldre släktingar rekommenderade den när de insåg vilken typ av genrer jag gillar. Men nu finns ju som sagt ett större utbud och ungdomar kanske inte ger isfolket en chans längre, särskilt inte när det är 47 böcker ;)
Mitt favoritpar är iaf Vanja & Tamlin (som är en demon) och Saga & Lucifer (som är... ja, Lucifer). Fast det finns ju så många att älska å andra sidan, vi får ju inte glömma Silje, Villemo, Heike, Tula... det är helt enkelt omöjligt att ha favoriter, det är så mångas historier som jag älskar. Oh, jag höll ju på att glömma Sol! Nä det går inte, jag inser nu att nästan alla man får följa blir lite av en favorit.
Lite personlig kuriosa: både jag, min sambo och våra barn har tilltalsnamn som finns i Isfolkets släktträd. Det är bara min dotter som har ett namn från någon av de framstående karaktärerna, men vi finns alla med. Annelie (som är mitt namn) är en extremt liten karaktär som typ bara nämns två-tre gånger, och som inte är särskilt älskvärd. Men hon finns dock med hon också :p


Kommentarer
Postat av: Vargnatts bokhylla

Jag älskar Isfolket och är 24 år! :P Jag minns inte hur gammal jag var när jag läste dem första gången, mellan 13-15 någonstans kanske. Men sedan dess har jag läst om böckerna 3-4 gånger :)

Svar: Jag blir så glad att de här böckerna inte försvinner tillsammans med de äldre generationerna! Jag minns ju nu att jag såg isfolket i ditt jerkainlägg, och att jag blev glad att se det :p Jag har blivit väldigt sugen på sista tiden att läsa om dem!
boklotus

2012-08-30 @ 19:31:58
URL: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se
Postat av: Linda

Härligt inlägg om Isfolket! Huvudet på spiken att det inte fanns nåt annat paranormal romance då när man var tonåring och känslan av att sitta i soffan och bara lääääsa bok efter bok var ju helt underbar. Gud va sugen jag blir att göra ett omtag!

Svar: Jag är också riktigt sugen att läsa om dem! Finns dock så mycket nytt så jag vet inte när jag ska hinna ;) Men jag märkte när jag skrev inlägget, som jag egentligen ville skriva såå mycket längre, att det är svindlande mycket som jag snart vill återuppleva med isfolket!
boklotus

2012-09-09 @ 09:04:49
URL: http://lindasteen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0