Cirque Du Freak


Efter att ha sett filmen igen blir jag sugen, igen, på att läsa böckerna.
Första gången jag såg Cirque Du Freak - The Vampire's assistant blev jag så förälskad att jag genast beställde den första av tolv böcker ur The Saga of Darren Shan. Visst störde jag mig på någon detalj eller skådis, men det bortsåg jag gärna från eftersom hela den magiska och konstiga atmosfären var så härlig, och jag blev nästan kär i John C. Riley som vampyren Larten Crepsley.
Filmen är baserad på den första av fyra trilogier, alltså tre av de tolv böckerna, och handlar om Darren Shan (som också är författarnamnet). Kortfattat så dras Darren in i ett äventyr med "the cirque", vampyrer och "vampaneze" efter att ha besökt en freak show och förvandlats av Larten till halv-vampyr.
Boken var tyvärr en besvikelse. Det största misstaget jag gjorde var nog att köpa bara en bok, jag skulle köpt hela första trilogin. Det hinner inte hända så mycket i den jag har, man får inte ens komma till "the cirque"!
Hade jag haft fortsättningen skulle jag läst den, och då hade jag nog fastnat. Men jag var också besviken på att karaktärerna inte var som i filmen, och showen var inte alls lika spektakulär och rolig.
I mina ögon har filmskaparna gjort ett väldigt bra jobb och förbättrat mycket. Språket är ju också anpassat till en yngre publik och jag hann inte vänja mig.
Men, det är ju en spännande saga och jag gillar verkligen idén. Jag blir som sagt väldigt sugen på att läsa hela. Jag vill ju till lägret tillexempel.
Ska jag kanske ge de här ungdomsböckerna ännu en chans?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0