Böcker jag önskar ännu var olästa

Jag hoppar in i ännu en bokbloggsjerka tror jag :)

Helgens fråga är: Vilka böcker önskar du att du ännu inte hade läst?

Ännu en gång ska jag alltså tjata om Sagan om drakens återkomst (Wheel of time av Robert Jordan). Det är ju en väldigt lång serie, och under de tio år jag läst den har jag fått "pausa" i perioder i väntan på de nya böckerna. När man har så mycket information att hålla i minnet kan det vara lite rörigt att börja läsa efter en längre paus. Så jag önskar att jag hade dem olästa, så att jag kunde sträckläsa allt på en gång. (Jag har ju de sista olästa men nu har jag haft en väldigt lång paus). Dessutom önskar jag att jag hade världen och intrycken kvar att uppleva.

En annan bok jag önskar ännu var oläst är Warm Bodies (av Isaac Marion). Det är faktiskt den enda zombiebok jag hittills har läst, och jag önskar att jag hade läst några andra innan eftersom den är lite revolutionerande bland zombieböckerna. Den är vad jag vet den första boken där man får läsa från en zombies synvinkel. Skulle varit kul att jämföra den med några andra i efterhand, nu tog den min zombie-oskuld och jag kommer i stället att jämföra de kommande med den i stället för tvärt om. Även här önskar jag att jag hade upplevelsen kvar, men jag har läst om den och fann då att man förstod lite mer och att upplevelsen blev ännu bättre.

Kommentarer
Postat av: Monika

Det är ju nackdelen med långa serier, att man får vänta så länge på nästa bok. Jag har faktiskt inte hört talas om denna, men jag läser inte jättemycket fantasy :)

Svar: Ja det är en nackdel, ibland tänker jag att man borde vänta tills en serie är helt klart innan man börjar :p Jag kommenterade ditt inlägg, men det syns inte. Du fick mig verkligen att vilja läsa Det mörka tornet i alla fall :)
boklotus

2012-08-24 @ 17:41:43
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Postat av: Vargnatts bokhylla

Jag har funderat på att ta tag i den serien, har för mig att sambon tyckte om den och pratade om den i början när vi blev tillsammans.

Svar: Det är en ganska "mäktig" serie, som jag tycker mycket om. Men man behöver en hel del tid ;) Jag har förresten kommenterat på din blogg men det syns inte, det händer nästan alltid när jag försöker kommentera på blogspot/blogger. Jag håller i alla fall med om samtliga som du nämnt förutom svindlande höjder, men det är bara för att jag ännu har den oläst :D
boklotus

2012-08-24 @ 18:11:01
URL: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se
Postat av: Henrik Johansson

Nu blir jag verkligen sugen på att läsa den där Zombie-boken. Har själv tänkt skriva en novell ur zombieperspektiv.

Svar: Jag önskar jag kunde säga något om den jämfört med andra zombie-böcker, men jag har ju inga att jämföra med. Jag vet att vissa inte uppskattar delen om att han blir kär, men det är heller inte det viktigaste i boken tycker jag. Det är en ganska djupsinnig zombie, han utvecklas hela tiden. Det är intressant att läsa vad han tänker :p
boklotus

2012-08-24 @ 19:22:48
URL: http://hjohansson.blogspot.se/
Postat av: fiberglasodin

Håller med om att man gärna vill läsa om fantasy serier då det kan gå lite lång tid mellan att man läser första boken och senare delar. Läste Sagan om drakens återkomst för väldigt länge sedan men känner just att jag måste läsa om den för att kunna ta mig an de delar jag ännu inte läst.

Svar: Jag läste faktiskt om de första böckerna en gång när jag kände att jag glömt mycket, och de är ju inte så tunna. Man borde antingen vänta tills alla delar finns ute, eller så skulle författarna göra serierna lite kortare. Men då skulle man väl tycka att det tar slut på det goda för snabbt i stället ;)
boklotus

2012-08-24 @ 19:52:51
URL: http://fiberglasodin.wordpress.com/
Postat av: Linda

Lustigt nog har jag inte läst Varma Kroppar - törs nästan inte säga det eftersom jag läser en jädrans massa andra böcker om zombier. Måste ta tag i det:)

Svar: Jag hoppas du kommer gilla den, det är en speciell bok :)
boklotus

2012-08-24 @ 20:30:23
URL: http://lindasteen.wordpress.com
Postat av: C.R.M. Nilsson

Jag är fortfarande "zombie-oskuld", men har tänkt att ta den med Pestens tid av Stephen King. Om jag någonsin vågar, vill säga.

Svar: Jag har också varit sugen på att läsa den, men det är sidantalet som skrämmer mig ;)
boklotus

2012-08-25 @ 11:05:12
URL: http://lacrimamens.com/blog
Postat av: Kajsa

Jag håller på med The wheels of time-serien men har just nu en liten paus. Håller med att det är svårt att hålla all information kvar i huvudet om man har för långt uppehåll.

Svar: Ja det känns som en riktig utmaning ibland, att minnas allt. Särskilt när man närmar sig slutet när handlingen är så utbredd eller hur jag ska säga. Det finns ju så många att hålla reda på ;)
boklotus

2012-08-25 @ 14:55:13
URL: http://kajsasbokblogg.wordpress.com
Postat av: Jocke

Hej, blev sugen på Warm bodies efter din beskrivning. Senaste zombie boken jag läste var The Passage, känns som denna kommer ta plats i högen som borde läsas :).

Svar: Ja det är en intressant bok. Jag gillar särskilt mycket hur språket börjar lite stelt/enkelt, och sedan utvecklas i takt med att zombien blir smartare. Jag tror jag ska lägga The Passage i min läs-hög, den verkar spännande tycker jag.
boklotus

2012-08-26 @ 13:48:53
URL: http://Arnell.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0