Grip-böcker

<-- Synd tycker jag att man inte lagt lite mer tid på det här omslaget, när handlingen låter så lovande. Den är förvisso ganska fin redan i sin enkelhet, men med lite mer redigering hade det kunnat bli magiskt. T.ex syns ju knappt gripfjädern i hennes hand, och titeln hade nog gått att göra riktigt häftig om man utvecklat teckensnittet. Men, det är ju inte min uppgift så jag får släppa det. Intressant verkar den hur som helst, en form av retelling på skönheten och odjuret.

Inte sedan jag utforskade enhörnings-böcker har utbudet varit så tunt, men gripar är tydligen sällsyntare. Jag förstår inte varför gripar inte använts mer i litteraturen, ens i fantasyböcker. Det är väl ingen större överraskning att det nästan enbart var i just fantasy som jag hittade lite gripar i fokus. Men det förvånar mig ändå att det inte fanns mer. En annan sak som förvånar är att många omslag i genren är ganska medelmåttiga, eller rent av fula, när det finns sådana möjligheter att göra episka omslag av en så fantastisk varelse som gripen.
 
Det var ingen som verkligen fångade mig den här gången, men självklart har alla följande väckt mitt intresse. Det finns nog några guldkorn att hitta bland gripböcker, men jag skulle gärna se lite nya och fräscha titlar poppa upp framöver. Jag har tidigare kollat lite extra på drakar, djinner, och sjöjungfrur också, här är några av griptitlarna som lockat mig:

Kommentarer
Postat av: Jocke

Ville bara tipsa om Mage Wars serien av Mercedes Lackey där gripar är med mycket som magiska kraftdjur knytna till människor. Äventyrs fantasy som är ganska enkel men helt okej.

Svar: Tack för tipset! Jag spanade lite på dem men fick av någon anledning för mig att det var så väldigt många böcker. Fast det är det ju inte, ska kolla närmare på dem igen :)
boklotus

2014-08-29 @ 10:58:54
URL: http://www.arnell.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0