Statistik på fikarasten

 
Jag och min fina vän Anna har ägnat en halv fikarast åt att räkna ut hur många böcker man skulle hinna läsa under en livstid. Vi valde att räkna på en person som ägnar sitt liv åt böcker, som kan läsa ca 6 timmar om dagen. Vi räknade så här:
6 timmar / dag blir 2190 timmar / år. Om man då läser från 15 års ålder till 75 blir det 60 år av läsning, alltså 131 400 timmar under en livstid. För att göra det enkelt kan vi snitta en bok till 10 timmar. Slutresultatet blir då ett rörligt snitt på ca 13 140 böcker på en livstid, ganska många! Även om man drar av några hundra på de böcker som tar längre tid ;)
Fast, de flesta ägnar inte sitt liv till läsning, utan skaffar familj och/eller har andra intressen och åtaganden. För mig blir det ca 90 böcker om året (har jag snabbräknat från sep 2012 till sep 2013, ljudböcker inräknat såklart). Så för egen del, om det blir 90 böcker / år i 41 år till så har jag 3 690 böcker kvar att läsa om jag förblir frisk tills jag är 70.
Detta är förstås bara för skojs skull, jag planerar inte att föra den typen av statistik på min läsning. Men så kan man ju spendera en förmiddagsrast om man vill :p


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0