The Power of Introverts

In a World That Can't Stop Talking

Jag är ju rätt motvillig att läsa annat än skönlitteratur, men mycket hellre än någon biografi eller faktabok skulle jag vilja läsa den här.
Susan Cain skriver i den här boken om hur den moderna västerländska kulturen missförstår och underskattar egenskaperna hos introverta. Hon vill se förändringar på arbetsplatser, i skolor och uppfostran, att också framhäva de introverta i ett dominerande extrovert samhälle.
Jag har inte läst den (än) och vet inte om jag kommer ta mig tid, men jag önskar att den skulle ingå i den obligatoriska kurslitteraturen i högstadiet.
Tänk om t.ex vänner och lärare kunde förstå, och bekräfta att man är bra även om man inte hörs mest, i stället för att uppmuntra och komma med tips på hur man ska bli mer framåt, social och öppen (eller populär/framgångsrik). Det är en fin tanke med avsikt att hjälpa, men tänk om man inte behöver hjälp att ändras utan bara behöver bli accepterad som man är? Det är förstås otroligt svårt att avgöra vilka ungdomar som behöver hjälp att komma ur sitt skal och vilka som hellre stannar där och bara behöver höra att det är helt okej.

Jag har snubblat över diskussioner om detta förut och vill gärna länka till ett kärt inlägg hos bookrelated om att vara introvert, för det får mig alltid att le och känna mig accepterad. Allt i inlägget är bra tycker jag, men mest gillar jag detta stycke:
"introverta behöver inte 'fixas' till att bli extroverta, för vi är inte trasiga."

Kommentarer
Postat av: Pia

Åh, jag vill verkligen läsa den där boken någon gång. Har funderat på att köpa den väldigt länge! :)
Det du skriver här är så himla sant. Allt jag ville höra under högstadiet var att mitt tillbakadragna beteende var OK. Men istället sa lärarna alltid att jag borde ta för mig mer på lektionerna osv. Som om det var fel av mig att bara sitta och lyssna. Suck.

Och åh vad rörd jag blir att du nämner mitt inlägg ^^ Tack ska du ha! :))

Svar: Jag fick också höra att jag skulle ta för mig mer! Samt att jag skulle "visa framfötterna" eller "vässa armbågarna", men det är ju inte jag och kommer aldrig bli, precis som för så många andra. Vi kanske får dra igång någon kampanj så skolorna tar in den här boken ;)
Varsågod, har tänkt länge att jag måste länka till ditt inlägg för det förtjänar verkligen att lyftas fram. Tack för att du skrev det! :)
boklotus

2013-05-02 @ 20:35:46
URL: http://bookrelated.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0