Dragon Age, till PC

I januari började jag spela Dragon Age (Origins), nu under semestern blev jag klar! ;)
Jag har redan börjat på ett nytt spel eftersom de val jag gjorde förra gången bara kunde resultera i olyckliga slut. Spoilerförklaring till den som redan spelat: [Jag hade en kvinnlig karaktär i romantisk relation med Alistair. Jag ville alltså inte gifta bort honom med drottningen, inte att han skulle dra om Loghain fick leva, inte att han skulle ligga med Morrigan. Det var alltså han eller jag som skulle dö för att rädda världen; ingen lycklig kärlekshistoria. Den här gången tänker jag bli ihop med Zevran i stället och gifta bort Alistair med Anora för att låta Loghain dö i slutet i stället]
Det roliga med det här spelet är att det finns så många utgångspunkter. Man kan välja mellan tre raser, och för varje ras kan man välja olika klassifikationer eller ursprung. Undantaget är för dem som väljer magiker, då kan man inte välja om man har ädel bakgrund eller ofrälse, eller om man kommer från stad eller landsbygd.
Under spelets gång finns det också avgörande val som ändrar handlingen och som betyder liv eller död för vissa karaktärer. Om man har för dålig relation till sina medföljare kan de dessutom lämna gruppen och så har man en krigare mindre t.ex. Det finns många småsaker som kan te sig olika beroende på hur man väljer, och det är kul.
Handlingen i spelet kan jag faktiskt inte beskriva utan att spoila direkt, men det känns faktiskt väldigt mycket som en film eller en bok. I början var jag inte intresserad av karaktärerna eller historien, jag tyckte spelet var för "platt" för jag jämförde alldeles för mycket med Oblivion. Men nu älskar jag det här spelet och håller som sagt på att köra det en gång till, med lite andra val och karaktärer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0