Settlers VII - Paths to a Kingdom


Jag tycker att handlingen i Settlers 7 borde ha blivit till en helt egen bok, eller möjligtvis serietidning / graphic novel. Förutom att det är ett av världens roligaste dataspel så är det faktiskt en jättebra story. Bilderna ovan är från spelets storyline, men själva spelandet ser förstås lite annorlunda ut.
I spelet ska man bygga upp ett samhälle / en ekonomi där alla delar är viktiga för att man i slutändan ska kunna vinna. Man behöver munkar om man vill forska fram nya teknologier som kan ge fördelar, munkarna behöver öl, för öl behöver man vete och vatten, osv. Vill man ha soldater till häst måste man ha kol och järn för att göra vapen, föda upp hästar som de kan rida på, och mata hästarna med vete. Baka bröd eller fiska så soldaterna och befolkningen får mat. Det är väldigt många delar som ska fungera och det finns flera sätt att vinna på, krigsföring eller överlägsen ekonomi eller särskilda uppdrag. Det är verkligen fantastisk roligt.
Men åter till ämnet. Storyn skulle bli en bra fantasybok som jag önskar att jag fick läsa. Handlingen är kanske lite enkel jämfört med en bok eftersom den är kortare, och integrerad i spelet samtidigt som det är mycket bilder. Snygga bilder. Men hela storyn är ju där, uppbyggnad-handling-vändning-upplösning-slut. Det skulle garanterat gå att få till en hel bok, en ganska tjock dessutom. Jag ser så mycket potential och jag hade väldigt gärna velat läsa den. Men i stället får jag väl spela om varje gång jag vill återuppleva Zoé och hennes berättelse och spännande väg till kronan.
Det finns en väldigt snygg trailer till det här spelet också, så mycket med Settlers är just så himla snyggt ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0