Bokomslag, funderingar

Jag tycker inte om att vara negativ när det gäller böcker. Gillar inte att såga eller kritisera i onödan, men ibland vill man ju bara uttrycka sitt missnöje. Idag är missnöjet bara ytligt ;)
Av någon anledning, kanske för att jag börjar bli en gammal tant (i sinnet iaf, är ju ändå bara 28), så har jag blivit allergisk mot sådana här omslag:

Det här med "tuffa" tjejer, som inte ser tuff ut på riktigt (självständig, modig osv) utan mer som "jag är tuff jag" (sexig, självsäker, "jag står på mig", typ). Jag påstår absolut inte att de är dåliga böcker, jag har inte läst någon av dem och de kan mycket väl vara jättebra. I wouldn't know. Men omslagen... inte min grej. Är det fler som känner så eller är jag ensam om att vara trött på tuffa tjejer -omslagen? Inte alla, men just de här är bra exempel.

Först trodde jag att jag hade något emot när det är ansikten eller människor på omslag, men jag har ju inget emot dessa tillexempel:

Sådana här är jag inte ett dugg trött på, tycker snarare att de är supersnygga!

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Trött på "tuffa tjejer" är jag väl inte men jag har aldrig tyckt att de är särskilt lockande. Däremot så älskar jag omslaget till Alice in Zombieland och Lady of Devices.

Svar: Alice in Zombieland är ett av de snyggaste omslag jag har sett tror jag, med så bra titel dessutom så blir det så himla fint ihop :p
boklotus

2012-09-19 @ 18:36:37
URL: http://boktycke.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0