Betyg?

Jag tycker det är en väldigt bra fråga i helgens bokbloggsjerka:

Betygsätter du böcker? Varför/varför inte?

Jag betygsätter inte böcker. Än. Främst för att jag inte orkat ta tag i det, och så vet jag inte om jag vill ha 1-5 eller 1-10. Det känns dessutom tråkigt om folk bläddrar förbi det man skrivit för att bara titta på slutbetyget. Sist men inte minst så känns det konstigt när böcker jag tycker olika mycket om ändå får samma betyg.
Det sistnämnda går att lösa med högre skala. Två böcker som båda skulle fått 4/5 kan då få 7/10 respektive 8/10. Trots det kommer jag nog ändå införa skala 1-5 på min blogg. Det krävs mindre av mig, känns lättare, och så slipper man analysera så mycket vilket jag tycker är onödigt att göra.
Man ska nog inte ta betyg på för stort allvar, alla som sätter dem (och läser dem) tänker och känner så olika ändå. Det är kul när de finns, men jag vill ändå läsa hela recensioner. Det framgår nog i texten om det satta betyget är starkt eller svagt.

För att komplicera ytterligare borde det förresten finnas två skalor. En för Var boken bra? och en för Tyckte jag om boken? I min läsvärld kan de två skilja sig mycket åt, och klimax är när de sammanfaller.
Så, nu återstår väl bara för mig att sätta igång med att göra en snygg layout för mina betyg ;)
Uppdaterat: Såhär kanske?! >> 
Uppdaterat igen: Det blir inte som den ovan, det tog över inläggen för mycket så det blir enkla stjärnor på vit bakgrund i stället. Och jag har inte ändrat mig, kommer sätta igång med betyg och om det inte funkar tar jag bort det igen.
Jag vet inte om det är jag som missuppfattat betyg-frågan, men några "emot" verkar tro att man ska sluta skriva vad man tyckte och i stället bara ha ett intetsägande betyg. Det är väl inte vitsen eller? I så fall låter det fruktansvärt. Personligen tänker jag fortsätta dela med mig av alla tankar och känslor som innan, och bara komplettera med betyget som en helhetsbild/parentes. Man kan titta på det om man vill, eller ignorera det. Det är valfritt! :)

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Ja, betygsättning är svårt. Ibland funderar jag på om jag ska köra med skolbetygen A till F :)

Svar: Ja det kanske skulle va nåt! Jag funderade på att ha 1-6 och köra med någon tärnings-layout :p
boklotus

2012-10-27 @ 15:54:05
URL: http://booksonmymind.me
Postat av: Helena

Jag betygsätter inte heller, just för att risken är stor att folk bara kollar på betyget ändå och inte bryr sig om det man har skrivit.

Svar: Ja det skulle ju vara så tråkigt om det blev så. Har funderat på det men jag hoppas och tror att de flesta bara ser betyget som en sammanfattning (eller som en parentes) och ändå vill läsa vad man tänkte och tyckte :p
boklotus

2012-10-27 @ 16:08:10
URL: http://helenasbokhylla.wordpress.com
Postat av: Susanne

Intressanta tankar!!

Svar: Ja det verkar finnas många intressanta tankar denna helg, jag hade ingen aning om att det var en så känslig fråga för vissa :p
boklotus

2012-10-27 @ 18:22:01
URL: http://josjos.se/blog
Postat av: Boklysten

Håller med dig där - Är boken bra? och Tyckte jag om boken? kan skilja sig väldigt mycket.

Svar: Ja, det är ett av mina största bekymmer när jag ska prata om en bok efteråt ;)
boklotus

2012-10-27 @ 18:46:41
URL: http://boklysten.blogspot.se/
Postat av: KajsaLisa

Som du beskriver det, så känns det nästan som en omöjlighet i alla fall. Egentligen så är det ju ens egna reflektioner över en bok som är viktiga.

Svar: Ja det är det som är det viktiga, och känslan man upplever. Som tur är så berövas vi inte på varken eller, vare sig folk sätter betyg eller ej :)
boklotus

2012-10-27 @ 19:58:43
URL: http://kajsalisasblogg.wordpress.com
Postat av: Monika

Just det där med skillnaden om boken var bra och om jag tyckte om den kan vara lite jobbig ibland, men när det är för stor skillnad brukar jag skriva det i texten :)

Personligen läser jag texten om en bok, mer eller mindre noga beroende på om jag läst den eller vill läsa, och betyget är bara ett komplement.

Svar: Jag brukar också skriva ut det i texten, och jag läser ungefär som du gör :) Försökte kommentera på din blogg att jag gillade inlägget men det dök inte upp, så nu får du veta det här i stället: Det var inte flummigt, det var väldigt bra!
boklotus

2012-10-28 @ 10:30:38
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Postat av: Författardrömmar

Jag tycker det är jättesvårt att betygsätta böcker. Men jag tycker ändå att betyg är ett bra komplement till en recension och andra får gärna använda det. :)

Svar: Ja jag tycker också det är ett bra komplement, det är inte så viktigt när jag läser men jag tycker det är lite kul när det finns :)
boklotus

2012-10-29 @ 19:12:12
URL: http://forfattardrommar.se
Postat av: Boktjuven Ingerun

För mig är det ok om någon föredrar att bara titta på betyget. Det kan vara någon som har bråttom tex. Den som är mer intresserad läser hela recensionen.

Svar:
boklotus

2012-10-29 @ 20:55:29
URL: http://vadvilljagtjuva.blogspot.se
Postat av: annelie - boklotus

Blev nåt knas när jag skulle svara på kommentaren! Jo det är ju praktiskt om läsaren kan välja själv vad den vill titta på :)

2012-10-29 @ 21:26:45
URL: http://boklotus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0