Beautiful Chaos

Jag har svårt att avgöra vad jag tycker om den här boken, som är den tredje delen i Caster Chronicles. Under vissa stunder fann jag mig fängslad av hur händelserik den var, "oj oj det här är den mest spännande boken hittills!"
Faast... andra gånger kände jag att den var lite halvtrist och den mist intressanta boken i serien. Jag frustreras lite av att jag inte riktigt förstår alla samanhang, det beskrivs inte så mycket som jag skulle önska. Fenomen som uppstår med krafter, ordning, karaktärer, får inte tillräckliga förklaringar. Jag har många frågor, som jag är rädd inte kommer bli besvarade i sista boken heller för att svaren inte känns relevanta för andra.
Spoilervarning: Efter återförening har Ethan och Lena sina egna problem. Lena försöker hitta sin roll som både mörk och ljus, men ordningen har omkullkastats och allas krafter är oberäkneliga. Link försöker anpassa sig till att vara en incubus, medan Ridley tampas med att vara helt utan krafter. Ethan har sina egna bekymmer då han känner sig hemsökt av en mystisk skugga och störande drömmar.
Jag tycker det är kul med de ombytta rollerna mellan Link och Ridley, och som omväxling tycker jag att det var för lite high-school. Jag har nog aldrig
efterfrågat mer av skolmentalitet eller skoldrama någonsin förut, men jag ser så många möjligheter till roliga kapitel. Det fanns förstås några sådana, men jag tänker att tredje persons perspektiv hade lyft fram det på ett annat/bättre sätt. Fast jag är ju ingen expert förstås!
Även Beautiful Chaos passar med sitt namn och mestadels gillar jag den, men det var för få förklaringar och rimliga lösningar. Sätter mitt hopp till att det klaras upp i fyran. Men en sak som utmärkte sig med den här boken är att den slutar med en extrem cliffhanger. Jag är glad att jag inte måste vänta flera år på nästa bok ;)

(Tidigare: #1 Beautiful Creatures, #2 Beautiful Darkness

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag blev inte heller övertygad av denna men kommer förmodligen att läsa den sista delen också, så att serien är klar sedan ;)

Svar: Det är lite därför jag tar fyran också, för att vara klar sen ;) Fast jag är som sagt delad, ibland tycker jag att de är riktigt bra.
boklotus

2013-10-12 @ 09:45:21
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0