Beautiful Creatures

I vanliga fall, har jag märkt, så gillar jag ingående och välskrivna inledningar. De brukar då kunna bli långa, eventuellt långsamma. Där många säger "trögstartad" eller "seg" osv, brukar jag ändå tycka att saker är intressant eller fascinerande. Jag fängslas av potentialenen tror jag.
Fast Beautiful Creatures... oj vad trögstartad jag håller med om att den är. Det tar sin lilla tid att komma någonstans i handlingen. Mina åsikter och mitt intresse påverkas förstås av att jag sett filmen. Det gör ju att ett visst spänningsmoment går förlorat, och extra tydligt blir det i en sådan ovanligt "långsam" bok. (Ovanligt för sitt årtionde och målgrupp åtminstone).
Men nu vill jag inte låta vilseledande, för jag tyckte inte att den var trist eller ointressant. Det känns att det finns en vits med den sega inledningen, och jag tycker om boken. Jag tror dessutom att filmen hjälpt mig visualisera karaktärer och omgivning bättre, det är bara Lena jag tycker är olik sig.
Det här är första boken i Caster Cronicles, den handlar om Ethan Wate som går gymnasiet och tycker att hans lilla sydstats-stad är dödstrist och inskränkt. I Gatlin där inget händer och allt är förutsägbart blir det en stor omställning när Lena flyttar till stadens egen spökgård. Främlingar är inte välkomna i Gatlin, men Lena är den som Ethan drömt om, bokstavligen. Hon är annorlunda, vacker och smart, och där hon går följer oväntade oväder, exploderande rutor, och mystiska hemligheter. Självklart fascineras Ethan av det, av henne.
Sista tredjedelen av boken är riktigt spännande, mest för att det finns så mycket att bli nyfiken på med med den här världen. Jag suger i mig varendaste detalj som Kami Garcia och Margareth Stohl vill ge, men jag får intrycket att fördjupningen av krafter och system kommer igång ordentligt i uppföljarna.
En skön och mystisk sydstats-känsla omger staden Gatlin och hela den här boken. Stereotypt eller ej så ger faktiskt den här miljön en härligt kuslig stämning av vodoo och hokus pokus. Även om handlingen på sitt sätt kan bli långsam ibland, så trivs jag väldigt bra i den här magiska världen och med de här karaktärerna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0