Mistborn, tredje boken

Jag är inte lika obehärskat exalterad efter The Hero of Ages, men det betyder inte att den inte är bra! Det grundar sig mest i att den inte var fullt lika spännande, kanske för att jag räknade ut många av twisterna den här gången och det var ju lite tråkigt för mig.
Den är dock full av action, men för mig är inte action och spänning alltid samma sak. Däremot var jag väldigt intresserad av fördjupningarna av historia och religion som jag kan tänka mig att vissa uttråkas av i denna.
Det är spännande att få lära sig mer om de två andra alternativen/sätten att använda metaller på, på sätt och vis två helt andra magisystem men som samtidigt är väldigt liknande. Även om de här systemen förekommit i de tidigare böckerna så är det nu som man verkligen får fördjupa sig.
Fortsättningsvis förekommer spoilers: Dimmorna fortsätter att bete sig märkligt i världen där aska faller tätare och tätare. Vin och hennes man sveper genom landet och övertar stad efter stad, men möter motstånd i form av en akademiker som är föredetta ordningsbringare sedan Herrens tid. Men de måste in i staden till varje pris för att få den sista ledtråden om hur de ska kunna övervinna Förödelse. Om man ens kan vinna över en sådan kraft.
Jag får upprepa mig; tarvlig beskrivning av mig men ni får hålla till godo. Ingen beskrivning kan göra någon av de här böckerna rättvisa, de är så mycket bättre än de verkar.
För varje bok får man följa några fler karaktärer än den tidigare, men det är bara en eller två som man får följa mycket. I den här kan jag tycka att det var lite halvtrist att följa Spook, däremot tyckte jag det var riktigt spännande med TenSoon och jag har verkligen börjat gilla Breeze, även om man inte får följa honom mycket alls
.
Ett omtumlande men passande avslut på en fantastiskt bra serie, som nog alltid kommer ligga mig varmt om hjärtat.
(Idag påbörjar jag den första boken i fortsättningen. Den räknas som #4 i Mistborn fast den kallas stand-alone, hur nu det går ihop när #5 kommer vara fortsättning på den. Den/de äger rum 300 år efter dessa händelser och påverkar inte om man bara vill läsa bok 1-3, den ursprungliga trilogin.

Tidigare: #1 The Final Empire, #2 The Well of Ascension)

Kommentarer
Postat av: Shamandaliex

Känns som att alla pratar om Mistborn, jag har inte läst den men började läsa hans fristående Elantris, tröttnade efter 100 sidor. Orkar inte riktigt ta tag i Mistborn därför.

Svar: Då kanske du ska skjuta på Mistborn, jag fick känslan av att många säkert tycker den är trög i början. Själv läste jag de första kapitlen i ett enda kör och hann till det intressanta innan jag fick en chans att bli uttråkad =p Jag tror jag ska läsa Elantris till hösten faktiskt!
boklotus

2013-06-20 @ 12:02:26
URL: http://www.fantasygrottan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0