Mistborn, andra boken

Alltså fy fan vilken jävla underbar serie. Som ni märker måste jag verkligen utöka mitt ordförråd om jag ska fortsätta läsa Brandon Sanderson. Kan behöva bättras på överlag ;)
The Well of Ascension är inte minsta procent mindre genomtänkt än The Final Empire. Den är proppfylld av oerhört fängslande intriger, nagelbitande spänning, smarta dialoger, intressant historia, och rörande kommentarer.
Handlingsbeskrivningen kan innehålla spoilers från första boken:
I en värld där aska faller likt snön och dimmor regerar nätterna råder kaos sedan Herrens fall. Ett flertal självutnämnda kungar vill erövra huvudstaden Luthadel som Vin och hennes kung försöker hålla trots en underlägsen armé och snabbt sinande kassa då den förmögenhet som ska ligga gömd i staden inte återfunnits. För att bevara skaaerna/slavarnas nyvunna frihet och skydda staden mot erövring krävs slughet, mod, styrka och taktik. Men ingen vet om det räcker mot alla de hot som staden står inför, samtidigt som dimmorna stannar längre varje dag och enligt rykten har börjat döda.

Igen får ni hålla till godo med en klen beskrivning, och lita på att berättelsen faktiskt är värd tiden den tar att läsa. Varje berättarröst är intressant även om jag favoriserar Vin liksom i första boken, tätt följt av Sazed som jag verkligen gillar att följa. Jag uppskattar när någon av de mindre karaktärerna också får några sidor till att lyfta fram eller utveckla den redan spännande handlingen.
Magisystemet i den här serien kallas Allomancy och känns efter två böcker så otroligt naturligt att jag börjat tänka i metaller. Om jag t.ex hör lite dåligt kan jag komma på mig själv att vilja bränna lite tenn, det är stört och det är alldeles underbart hur inne man kan bli i en bok och ett sätt att tänka.
Jag älskar verkligen den här författaren och det är en ovan känsla för mig, brukar oftast se förbi författaren och bara älska själva boken. Men Brandon Sanderson har mitt läshjärta som i en liten ask.

(Tidigare: #1 The Final Empire)

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Åhh nu blir jag ännu mer sugen på att läsa Mistborn!

Svar: Läs på! Den är minst lika bra som Warbreaker tycker jag =)
boklotus

2013-04-29 @ 19:42:15
URL: http://boktycke.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0