Darkness, Be My Friend

Nu slutade de här böckerna bli bättre och bättre, den här var inte fullt lika bra som de andra böckerna av Imorgon-serien. Svensk titel på #4: Nu är mörkrets tid.
Handlingen har utvecklats på ett sådant sätt att jag inte kan beskriva den utan att avslöja viktiga händelser från tidigare böcker. Så jag antar att denna tillsammans med böckerna som är kvar blir ganska tomma och platta recensioner. Jag vet för övrigt inte hur jag skulle beskriva handlingen heller, det känns ganska likt första och andra boken helt enkelt. (Kortfattat så handlar alla böckerna om en grupp ungdomar och deras nya mål i livet efter en invasion av deras hemland).
Det känns väldigt fel av mig att använda ordet tråkig, för den här boken är verkligen inte det. Den är bra, och underhållande också. Men den känns lite som transportsträcka faktiskt, och ofta saknade jag den där känslan av spänning även fast väldigt spännande saker sker. Jag hade väl även kunnat tänka mig lite mer tonårshormoner ;)
Något jag verkligen uppskattar är det realistiska med att de här ungdomarna haft en del tur i de uppdrag de tagit på sig. Det skulle inte kännas trovärdigt om de hade jättesmarta planer som de rutinerat utförde för att försöka vinna tillbaka sin stad. De är trots allt inga soldater och det vore konstigt om de gjorde ett bättre jobb än sådana om det inte vore för lite flax.
I stället har de haft halvsmarta idéer och lyckats genomföra dem med en blandning av instinkt, risktagande, hjärna och tur. Åtminstone de grejer som faktiskt lyckats, det har även förekommit en hel del misslyckanden under böckernas gång vilket också gör det hela lite trovärdigare.

(Tidigare: #1 Tomorrow, When the War Began,
#2 The Dead of the Night, #3 The Third Day, The Frost)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0