Dearly, Beloved

Idag har jag skrivit om Dearly, Beloved på Swedish Zombie:

När jag hade läst Dearly, Departed, som är första delen av Gone With the Respiration, tyckte jag att film skulle vara ett bra medie för den här historien. Det står jag fast vid, hitta bara rätt personer att engagera sig så kan det bli spännande rullar av de här böckerna.
Gillade man första boken lär man inte bli besviken, men gjorde man det inte så tror jag inte heller att man gillar uppföljaren. Jag vill tydliggöra att jag föredrar att följa flera karaktärer när jag läser. Särskilt i den här berättelsen är det nödvändigt att byta perspektiv. Men om jag får upprepa mig så funkar det tyvärr inte för mig om de perspektiven alla är första person. Det är förstås en smaksak, som det mesta. För mig blir sex stycken "jag" för rörigt och påverkar helhetsupplevelsen. Man vet inte alltid vem man är ;)
Handlingen utspelar sig några månader efter att zombie-smittan brutit ut i bland annat Nya London. Ett vaccin som ska förhindra spridning har tagits fram, men inget botemedel. De levande och odöda kan efter vaccinet samexistera men det är nästan omöjligt att göra det utan konflikter. Fördomar är ett problem, det hjälper inte heller att en del av zombierna är i så oklart sinnestillstånd att de bara går på instinkten att bita. Oundvikligen uppstår nya konflikter, vissa försöker ta saker i egna händer både på gatan och i organiserade grupperingar. Mitt i det upptäcks en ny mutation på viruset.
Målgruppen är unga vuxna och det är ganska bra riktat. Jag tror många gläds åt att slippa kärlekstrianglar, och jag själv drog en lättad suck när jag slapp läsa om något onödigt bråk som brukar uppstå för många kärlekspar i bok nummer två. Fnurra på tråden är inte något jag föredrar om det inte finns en poäng för handlingens skull. Något sådant har inte Lia Habel tryckt in här och det tackar jag för. Överlag är det inte så mycket fokus på romans och det tycker jag känns helt okej.
Författaren meddelade nyligen att det inte blir en tredje bok i serien, som först var planerat. Så Gone With the Respiration blir en duologi. Lyckligtvis avslutades inte boken med någon cliffhanger, även om slutet är någorlunda öppet. Så jag känner mig ändå nöjd att avsluta efter Dearly, Beloved.

(Tidigare: Dearly, Departed

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0