Dearly, Departed

Igår skrev jag om Dearly, Departed på Swedish Zombie:

Det är helt rätt pusselbitar med i spelet för att jag verkligen skulle gilla den här boken. Det är zombier, dystopi, steampunk, kärlek, och flera karaktärer att följa. Borde ju vara en klockren träff för mig.
Jag tycker faktiskt om det mesta som Lia Habel har fått med i Dearly, Departed, men jag trivdes inte med hennes sätt att skriva. Som att alla fina pusselbitar ändå lagts helt fel. Det största problemet för mig är att de fem karaktärer vi får följa alla är skrivna i första persons perspektiv i stället för tredje. Alltså fem olika "jag", vilket inte alls för mig närmare karaktärerna trots att det ironiskt nog lär vara avsikten.
Men för all del, det är en underhållande historia som jag planerar att läsa fortsättningen på. Jag tycker inte direkt att det är en dålig bok, den är bara inte framförd som jag skulle önskat med så mycket potential som den har.
I en framtid där miljöförstöring lett till nya samhällsgrupperingar lever Nora som Ny Viktorian, på en nivå under marken. Ny avancerad teknik förser hennes stadsdel med himmel och artificiell växtlighet, och hon trivs ganska bra i sitt hem där. Men världen ställs på ända när hon kidnappas av ett kompani zombier, och hon introduceras för forskning, människor och zombier som allmänheten är helt ovetande om. Där möter hon Bram. Han är lång, mörk och... död.
Det är som sagt många intressanta faktorer som är utgör Dearly, Departed. Det är roligt med en helt ny världskarta och en ny-gammal samhällsstruktur. Jag gillar Nora och Bram, men de övriga karaktärernas berättarröster gjorde mig uttråkad. Jag tror att det här skulle göra sig fantastiskt bra på vita duken, med rätt regissör. Håller nästan tummarna för att någon seriös ska plocka upp storyn och göra en snygg, fängslande film av det hela.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0