Fire (Monstrets dotter)

Jag har inte blivit så besviken på en uppföljare sedan Ink Exhange. Det enda de har gemensamt är att huvudkaraktären är en annan än i föregångaren. Det borde inte vara ett problem för mig, som älskar tredje persons perspektiv just för att man får byta synvinkel ibland.
Jag visste att det var en annan karaktär i den här boken, och till en början tyckte jag det var spännande. Nu vill jag varna för kanske-spoilers.
Jag visste inte att den utspelar sig i en annan del av samma värld. Det hade kunnat vara spännande, om inte logiken rasat då. För i den här delen av samma värld finns inga särlingar, här finns i stället "monster". De är färgsprakande och överjordiskt vackra varianter av redan existerande arter. Som t.ex safirblå leoparder eller smaragdgröna kattungar. Det finns också ett fåtal människo-monster, som dessutom har förmågan att påverka andra och överföra sina tankar till dem. Allt det här är bra idéer, och det är roligt att läsa från en monster-kvinnas perspektiv. Men, varför föds inga monster i den andra delen av världen, och varför föds inga särlingar här? Å andra sidan föds ju inga lejon i sverige och inga älgar på savannen...

Boken handlar om Fire, och äventyret som tar henne från det trygga hemmet och älskaren/pojkvännen i norr, till huvudstaden och intriger, samt en prins som hatar henne och en kung som vill äkta henne.
Jag ska erkänna att handlingen/intrigerna inte intresserade mig. Det jag gillade var Fires förflutna och relation till sin avlidne far, till älskaren och till kungligheterna hon lär känna. Och mest gillade jag kanske det lilla som knyter den här boken till Graceling.
Tyvärr var det för många tråkiga sidor enligt mig och jag fick bara känsla några enstaka gånger. En del grejer var dock väldigt bra och jag önskar att handlingen fokuserat mer kring det. Nu ser jag fram emot att läsa sista boken, och se hur det här flyter ihop :)

(Tidigare: Graceling)

Kommentarer
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie

Kände likadant :(

2013-01-08 @ 20:57:42
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie

jag läste inte ens ut den... man ska kanske ge trean ett försök då jag älskade ettan!

Svar: Det var nära att inte jag heller läste ut den, när man fått alla "svaren" var det ju ändå massa tråkigt kvar tycker jag =/ Men trean är lovande hittills =)
boklotus

2013-01-08 @ 20:58:17
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0