The Golem's Eye

Det här är andra delen i Bartimaeus trilogin av Jonathan Stroud, där den första boken heter The Amulet of Samarkand. Jag blev inte besviken på den här uppföljaren. The Golem's Eye (Golems Öga) är lika kvick och rolig som föregångaren.
Enda skillnaden på djinnen Bartimaeus jämfört med förra boken är att han är lite mindre likgiltig och lite mindre illvillig. Jag älskar honom fortfarande lika mycket! Nathaniel däremot är mer dryg, fåfäng och börjar få lite storhetsvansinne vilket är intressant.
Det går inte att säga vilken av böckerna som är bättre, det är mysigare stämning i den första men här är det mer spännande med regeringen och maktspel, och Englands beef med Tjeckien.
Det bästa med Golem's Eye är att man får följa en ny karaktär, Kitty, som är en del av motståndsrörelsen som tycker magikerna har alldeles för stor makt och tar alldeles för lite hänsyn.
Jag har nu väldigt höga förhoppningar på den tredje boken, och då riskerar jag väl att bli lite besviken. Men jag tror och jag hoppas att Jonathan Stroud och den bästa uppläsaren genom alla tider, Simon Jones, ska leverera ännu en gång.

(Tidigare: The Amulet of Samarkand)

Kommentarer
Postat av: Hundöra

Vad roligt att fler läser den här serien :)

Svar: Jag förstår inte att inte fler läser/läst den! Har man inte hört talas om den är det ju inte så konstigt förstås, men jag hoppas den blir mer spridd för den är ju så himla bra :)
boklotus

2012-09-24 @ 19:51:09
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0