The 5th Wave (böckerna)

Så har jag äntligen läst ut dessa böcker, och jag gillar dem i det stora hela. De svenska översättningarna:
#1 The 5th Wave - Den femte vågen
#2 The Infinite Sea - Det oändliga havet
#3 The Last Star - Den sista stjärnan
Samt länk till goodreads för den som vill se handlingsbeskrivning eller recensioner. 
 
 
Kortfattat för den som inte vill klicka länk eller missat hypen när den var: Premissen är att jorden tystsamt men med kraft invaderats av en utomjordisk art och bara en spillra av mänskligheten kvarstår.
 
Den första boken var riktigt bra. Då jag verkar vara den enda i världshistorien som uppskattar filmen, (kanske för att jag inte läst boken innan), så var det en välkommen utfyllnad. Det blev också en form av rättelse, en del saker tycker jag de har gullat till i filmen helt i onödan där det blev mer realistiskt i boken. Men jag tycker fortfarande filmen lagt upp storyn på ett mer spännande sätt där det verkligen kunde bli en twist på sluttampen jämfört med boken som sakta men säkert byggde upp och avslöjade/hintade ganska tidigt. Svårt att säga om det är så det känns om man börjar med boken i stället för filmen, men så upplevde jag. 
 
Infinite Sea inleder okej men dalar ganska fort enligt mig. Jag tyckte den stod still alldeles för länge och var inte riktigt spännande förrän just på slutet. De passiva delarna gav liksom inget nytt eller intressant, så som passivitet i händelseförloppen annars kan göra. Dessutom är det i tvåan som berättarrösterna börjar flyta ihop. Inte för att jag är otacksam över nya POVs men jag undrar om inte Rick Yancey började glömma här vem som hade vilken personlighet. I Last Star är det som att läsa samma "jag" om och om med olika namn bara, samt att vissa avsnitt avlöser varandra i extremt korta intervaller. 
 
Last Star är nog den där jag hade sämst fokus för att jag hunnit tröttna lite, och det hjälpte inte med förvirringen av multipla första persons upplevelser och tankar. (Fast en av dem är nog i tredje person, förresten. Hjälper hur som inte med känslan av förvirring). Tyvärr var det med en lättad suck jag avslutade, ivrig att påbörja något annat. Det är verkligen synd att filmen floppade för jag hade gärna sett hela trilogin, jag tror det hade gjort sig bra. Framförallt för att kemin mellan karaktärerna, då främst Cassie och Evan, var så mycket bättre "på duken" än på papper. Tycker jag ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0