Illustrationer till barnböcker

Jag har haft ett litet testuppdrag i över ett år nu som jag äntligen orkat ta tag i. Jag och en vän skulle kolla ifall jag kan illustrera till barnböcker, men eftersom jag under senaste åren varit ganska slut och stressad har jag inte kommit mig för att ens koppla in ritplattan. 
 
I min vision har jag sett framför mig hur jag ska köra med akvarell för barnbok, och tyvärr kan jag meddela att det försöket blev ganska misslyckat. Jag ville ha något estetiskt tilltalande "trots" akvarell, för jag gillar egentligen inte det. Men, inspirerad av Child of light och lite annat så har jag insett att det kan vara fint och att jag ville testa. Dessvärre blev min egen bild precis som de fula exemplen som brukar avskräcka mig... Så vi får väl se hur det går att testa något snyggt i framtiden. Just nu är jag inte så sugen, men jag har ju sett fantastiskt vackra exempel också. Vi får se. 
 
Här är den i alla fall: 
Det är verkligen inte min stil, men jag är väldigt glad att jag äntligen har provat och jag tror att det kommer hjälpa inför framtida bilder. Förstår inte varför jag begränsade mig så och gjorde en så ospännande bild, när jag har möjlighet att göra vad jag vill av texten vi valde. Det enda jag visste var att jag inte villa ha något "vanligt" eller "verkligt" för det är bland det tråkigaste jag vet både i barnböcker och annars. Finns undantag förstås, men generellt tråkar det ut mig. Lösningen jag valde för att slippa göra en vanlig pojke var alltså... en ekorrpojke? 
 
Man kan kanske undra varför jag lägger ut den om jag ogillar den så mycket, men det är helt enkelt för att jag ändå är stolt att jag faktiskt gjorde det. Även om det inte blev som i min vision. Och det är ändå en bild som skulle passa bra i en barnbok. Det är väl därför det trots allt blev som det blev, för att jag tänkte mer på hur det brukar se ut än hur jag ville att det i stället ska se ut. För övrigt tog det bara två-tre timmar, och jag använde bara photoshops eget grundpaket av penslar
 
Däremot gjorde jag en annan bild som jag faktiskt är väldigt nöjd med. När jag skulle testa vattenfärg för första gången igår men inte orkade fortsätta, då photoshop-målade jag loss i stället för att inte tappa inspiration. Jag gör ett nytt inlägg för den, det här blir ju en kilometer annars. Det blev ett litet spöke i en lugn skog som för den delen också skulle passa i en barnbok :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0