Firefight

Uppföljaren till Steelheart av Brandon Sanderson är både lite av en förlängning samtidigt som den ger känslan av något eget. Att göra ett litet miljöombyte och mixa in några nya karaktärer samt nya Epics räddar upp Firefight ganska bra från att kännas för mycket som en mellanbok. Den där halvträliga fortsättnings-känslan som är lätt att ramla in i blir inte så påtaglig. Men på vissa sätt är det ofrånkomligt tydligt att man står mitt i sagan just nu. 
 
Jag tror inte jag tänker säga så mycket om den här, vill inte avslöja för mycket även om titeln gör det uppenbart vad vissa delar av boken handlar om. Man blir fort bortskämd på tvister när man läser Sanderson, men här har han sparat in lite på sådant. På ett sätt blev jag besviken över det, men på ett annat känns det klokt att inte köra på samma taktik hela tiden. Och det förekommer trots allt en hel del små överraskningar, det har han inte snålat med, det är bara att det inte är lika chockartat som jag är van. Men slutet var lite annorlunda och faktiskt lite för flummigt för att jag skulle förstå till hundra procent. Jag vet inte om det är så att jag är för dum, eller om jag var ofokuserad, eller om det är tänkt att förklaras tydligare i trean. Det lär väl snart visa sig, för jag har redan börjat med den.
 
Även om det här inte var en överväldigande wow-bok för att vara Sanderson, så är det en välskriven och spännande bok som väl bär upp sin del av trilogin. Så håll till godo med min tråkiga sammanfattning, och ge The Reckoners en chans för det är faktiskt väldigt bra. 
 
(Tidigare: #1 Steelheart 

Kommentarer
Postat av: A.R.Yngve

Hej! Om författare/förlag vill skicka recensionsexemplar, hur tar de kontakt med dig? (Du kan förstås kontakta mig.)

Svar: Hej! Eftersom [email protected] har krånglat lite så tror jag det är säkrast att skicka till: [email protected]. När jag orkar ska jag undersöka varför den riktiga adressen inte funkar ;)
boklotus

2016-05-18 @ 09:11:20
URL: http://darcages.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0